I en spørreundersøkelse utført for Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) i 2017 kom det frem at forbrukere synes det er vanskelig å skjønne forskjellen på nettselskap og kraftleverandører, ifølge en rapport som NVE slapp onsdag, i samarbeid med Thema Consulting Group.

«Hvis forbrukere ikke forstår skillet mellom nettvirksomhet og kraftleverandørvirksomhet, kan det hende de heller ikke vet at de kan bytte kraftleverandør, noe som i så fall svekker konkurransen i leverandørmarkedet, heter det i rapporten.

Kan «snylte» markedsføring

Noe av årsaken til forvirringen er markedsføringen, nemlig at logoer og navn på selskapene ligner hverandre. Lik merkevare kan føre til skjevheter i konkurransen i sluttbrukermarkedet for strøm fordi kraftleverandørvirksomhet kan dra nytte av nettvirksomhetens markedsføring, ifølge rapporten.

– Når nettselskap og kraftleverandør deler navn og logo skaper det forvirring for kundene. Navn og logo til nettselskapet og kraftleverandøren skal hjelpe kundene å skille aktørene, sier Ove Flataker, direktør i Reguleringsmyndigheten for energi i NVE, i en pressemelding.

Koster millioner å bytte

NVE skal vurdere å innføre krav om at alle nettselskap og kraftleverandører skal ha ulik merkevare.

Rapporten konkluderer med at kostnadene for bransjen som helhet er 60 millioner kroner hvis nettselskapene forandrer merkevare, og 100 millioner kroner hvis kraftleverandørene forandrer merkevare, ifølge NVEs beregninger. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Huseier: –Jeg har ikke tenkt på strømprisen siden vi fikk solcellepanelene
Kan gi 18 år med gratis strøm.
02:13
Publisert: