Torsdag varslet Det internasjonale energibyrået (IEA) at oljeetterspørselen i 2017 vil bli 140.000 fat høyere per dag enn først antatt.

I oktober forklarte senior oljeanalytiker Thina Saltvedt at det er India som skal overta «stafettpinnen» og veksten etter Kina. Men India viser svakhetstegn.

– India har fått et løft i den økonomiske veksten, men veksten har tatt lengre tid enn i Kina. Samtidig har India store utfordringer med enorm forurensning. Jeg tror ikke landet kommer til å nå det samme forbruket som Kina – på noen måte, sier Salvtedt.

Kombinasjonen av de to faktorene kan komme til å bryte transportmønsteret vi har sett i andre fremvoksende land, ifølge oljeanalytikeren.

– Man legger til grunn at man skal følge de samme utviklingskurvene som andre økonomisk fremvoksende land har hatt. Men det er slett ikke sikkert at de gjør det. 

– India har for eksempel hoppet over fasttelefon og gått direkte til mobil. Er det da sikkert at veksten i bilparken vil være like preget av bensinbiler som det vil være andre steder i verden?, spør Saltvedt.

Forurensning

Skulle India komme til å «hoppe over» en del av forbruket av bensin- og dieselbiler, kan det få konsekvenser for oljeetterspørselen og sin tur: oljeprisen.

Transportsektoren står for rundt halvparten av verdens samlede energiforbruk. I India utgjør sektoren rundt 40 prosent av forbruket, skriver nettstedet The National.

– Det er for tidlig å si noe om ennå, men på lang sikt er det klart at dersom priser på el- og hydrogenbiler kommer ned, kan det hende India tar det samme skrittet innen bensin- og dieselbiler, rett og slett fordi man sliter med enorme forurensningsproblemer der også, presiserer Saltvedt.

Råvaresjef Bjarne Schieldrop i SEB.
Råvaresjef Bjarne Schieldrop i SEB. (Foto: SEB)

Billigste løsning

Råvaresjef Bjarne Schieldrop i meglerhuset SEB, utelukker ikke at India vil ta i bruk elbiler i fremtiden. Han trekker imidlertid frem flere årsaker til hvorfor han mener det vil ta lang tid.

– Vi ser at elektrifisering gjør mye for personbiltransporten, men vi ser også at man egentlig ikke når kostnadseffektivitet før rundt 2020–2025. Det er også slik at det er lettere å implementere biler i land som allerede er godt elektrifisert, sier han.

Schieldrop tror både befolkning og myndighet i India vil velge rimeligste alternativ når det gjelder transport. 

– Det er både lettere og billigere og implementere små bensinbiler enn elektriske biler som er dyrere i innkjøp. Indiske myndigheter har neppe intensjoner – eller råd til å subsidiere elbiler, sier Schieldrop. 

Krymper forbruket

Foreløpig har ingen innhentet Kina, som troner øverst på oljeforbrukstoppen. Meglerhuset JPMorgan Chase & Co venter imidlertid ingen vekst i volumene til landet i år.

Årsaken er kinesiske myndigheters avgjørelse om å begrense oljeraffinerienes oljeimport sammenlignet med i fjor, skriver Bloomberg News. Raffineriene som ikke importerte hele «oljekvoten» sin i 2016, må i år nøye seg med å kjøpe inn 62 prosent av det de importerte i 2016.

Kina har store forurensningsproblemer, og skal redusere energiforbruket fremover.

Saltvedt følger nøye med på det som skjer i landet.

– I sin femårsplan har de sagt at de skal foreta en omlegging av energiforbruk og energikilder. Det vil trolig ha betydelig påvirkning på forbruket og etterspørselen etter både olje og andre energikilder, sier hun.

Både India og Kina vil ha stor betydning for det grønne skiftet, tror Nordea-analytikeren.

Indias statsminister Narendra Modi har blant annet nå bestemt at landet skal redusere importen av olje og gass med ti prosent innen år 2022.

– Det er spennende, for det er disse landene som virkelig kan snu store trender, sier hun.

God mat går aldri av moten
Eddik og kapers gir spennende smak til en enkel og rustikk gryte med svinenakke, søtpoteter og svarte bønner.
01:03
Publisert:

 

Episode 37: Arbeidsplassene som forsvant

Høsten 2014 begynte aksjemegler Truls Oma Erichsrud i DNB Markets å telle oljejobber som ble borte. Nå er tallet nådd 50.000. Selv har Erichsrud sagt farvel til jobben som aksjemegler og satser på en karriere innen sport management. 

Hør sendingen i din podcast-spiller. Prøv her eller her.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.