Hydro, Equinor og Panasonic skrinlegger planene om en storstilt, europeisk batterisatsing, går det frem av en melding mandag ettermiddag.

Det kommer et år etter at de tre signerte en intensjonsavtale der målet var å utforske mulighetene for etablering av en bærekraftig og konkurransedyktig europeisk batterinæring. Det ble samtidig kunngjort at det skulle legges planer for grønn batterivirksomnhet i Norge.

Batterifabrikken skulle etter planen starte opp i 2025 og sikre 2.000 nye arbeidsplasser på norsk jord. Det siste året har selskapene vært på utkikk etter en tomt i Norge som kunne huse den nye batterifabrikken. Tysvær, Våler, Bamble eller Hamar/Løten var på «short-listen».

Men nå skrinlegges alle planene.

«Basert på en overordnet vurdering av forretningsplanen for deltagelse i en europeisk batterinæring, har de tre selskapene bestemt seg for å avslutte undersøkelsen», heter det i en pressemelding fra Hydro.

Det går videre frem at det ikke er planlagt noe ytterligere fra de tre samarbeidspartnerne i skrivende stund.

Brexit-krøll for Norge

Hydro og Equinor åpnet allerede i august for å droppe Norge på grunn av risikoen brexit-tollen medfører for dem.

Som følge av brexit-avtalen mellom Storbritannia og EU vil elbiler med norske batterier som eksporteres mellom EU og Storbritannia, bli ilagt ti prosent toll fra 2027.

Hydros informasjonsdirektør Halvor Molland sier til DN at tollen var en av «flere ting» som gjør at satsingen skrinlegges.

– Det er blitt gjort en totalvurdering etter forstudiet av de tre partnerne, og etter en prosess der man har sett på både markeder og mulighetene for å utvikle en batterisatsing i Norge og etter hvert i Europa. Det har vært noen skjær i sjøen knyttet til brexit, men det er ikke det alene som gjør at arbeidet nå avsluttes, sier han.

– Det er en av flere ting som gjør at vi ikke går videre med dette. Partnerne ønsker ikke å gå nærmere inn på hva grunnene er, legger Molland til.

Ser store muligheter

Grunnen er at hvis en elbil skal få opphavsland EU eller Storbritannia, og dermed omsettes tollfritt, må også batteriet være produsert i Storbritannia eller et EU-land. Målet til britene og EU med å stenge ute tredjeland, er å sikre at de nye industriarbeidsplassene blir på europeisk jord.

Norske myndigheter og næringsliv har vært svært urolige for at dette kan kortslutte det norske batterieventyret før det allerede har begynt.

De frykter at brexit-tollen vil gjøre norskproduserte batterier lite konkurransedyktige, og at det kan føre til en stopp i eksporten av norskproduserte bilbatterier til det viktigste markedet, EU.

– Er du skuffet over å se at denne satsingen ikke blir noe av?

– Jeg velger å fokusere på at Norge har store muligheter for å posisjonere seg globalt. Norsk batteriindustri vil bli en viktig del av næringen, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) til DN.

Han beskriver brexit-tollen som «en komplisert sak», siden det er en avtale mellom EU og Storbritannia, men bedyrer at regjeringen har sterk tro på at norsk batterinæring kan hevde seg internasjonalt.

Statsråden åpner også for mulighetene for å se om det er hensiktsmessig for Norge å bli med i samarbeidet IPCEI (Important Projects of Common European Interest). Programmet ble vedtatt av 12 EU-land tidligere i år og åpner for flere milliarder kroner i statsstøtte til innovasjonsprosjekter for batterirproduksjon.

– Vi kan gjøre mer, og det er derfor vi også har sagt at vi skal gå gjennom tilnærmingen til batterisatsing i Norge. Å se for seg en verdikjede for batteriproduksjon er veldig interessant. Det handler om hvordan vi kan posisjonere Norge mer attraktivt, samtidig som vi skal stille spørsmålet om hvordan staten kan være en medspiller til den private kapitalen som vi ser er villig til å investere, sier Vestre.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) etter møte med sin motpart i EU, Frans Timmermans under klimatoppmøtet i Glasgow i starten av november.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) etter møte med sin motpart i EU, Frans Timmermans under klimatoppmøtet i Glasgow i starten av november. (Foto: Elin Høyland)

EU-topper lite optimistiske

Både den avgåtte borgerlige regjeringen og dagens Ap/Sp-regjering har tatt opp batteri-floken med EU.

Dette var sist et tema da klima- og miljøminister Espen Barth Eide møtte sin motpart i EU, Frans Timmermans, under klimatoppmøtet i Glasgow.

Espen Barth Eide tok opp batteritoll med EU dnPlus

Eide sa da til DN at han luftet muligheten for at batteritollen kan unngås dersom Norge deltar i EUs massive Grønne Giv-program, og at en dialog er i gang.

Men ikke alle har vært like optimistiske. EUs kommissær for budsjett og administrasjon, Johannes Hahn, sa til DN tidligere denne måneden at batterifloken etter alt å dømme er uløselig.

Tidligere EU-topp, norske Georg Riekeles, som var med å forhandle brexit-avtalen, har heller ikke hatt noen tro på en løsning for den norske bilbatteriindustrien.

– Det er vanskelig å se for seg at avtalen, som var vanskelig nok å få i havn, kommer til å bli gjenåpnet på grunn av nye norske industriinteresser.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.