Det er i statsbudsjettet de nye oppdaterte investeringsanslagene for prosjekter på sokkelen kommer frem.
Martin Linge-prosjektet er blitt en versting med 57 prosents kostnadsøkning til 47,1 milliarder kroner. Prosjektet var ment å koste 29,7 milliarder kroner da det ble vedtatt i 2012. Problemene har vært kjent lenge. Flere dødsfall under byggingen på Samsung-verftet i Sør-Korea hjalp ikke på fremdriften. I fjor viste anslagene i statsbudsjettet at kostnadene hadde økt med 42 prosent eller 12 milliarder kroner.
Sent i fjor høst tok Equinor over prosjektet fra Total. Equinor betalte 1,45 milliarder dollar for 51 prosent av Martin Linge samt en andel i funnet Garantiana. Equinor var på forhånd minoritetseier med en andel på 19 prosent i utbyggingen, og norsk-sokkel-sjef Arne Sigve Nylund mente selskapets kjennskap til både prosjektet og Samsung-verftet gjorde risikoen håndterbar.
– Etter overtagelsen har Equinor gjennomført en gjennomgåelse av kostnader og tidsplan i prosjektet. Som følge av gjennomgåelsen er beregnet arbeidsomfang for oppkobling og ferdigstilling økt. Dette medfører økte kostnader. Produksjonsoppstart er planlagt i første kvartal 2020, heter det i statsbudsjettet.
Tok høyde for trøbbel
Plattformen er nå tauet til Rosenberg Verft i Stavanger før en planlagt produksjonsoppstart på feltet i første kvartal 2020. Opprinnelig skulle Martin Linge allerede vært i produksjon.
– Vi tok høyde for dette. Vi kjente til at det kunne komme økte kostnader. Men vurderingen er at avtalen vi gjorde, er lønnsom. Vi har gått gjennom prosjektet. Det vi ser på tilstanden, er at den er innenfor usikkerhetsspennet vi hadde ved oppkjøpet, sier Equinor-talsmann Eskil Eriksen.
Ifølge statsbudsjettet er også en betydelig del av kostnadsøkningen på 5,1 milliarder kroner siden forrige budsjett av regnskapsteknisk karakter. Hele 1,35 milliarder kroner av økningen er relatert til at Equinor som ny operatør har endret bokføringen av noen kostnadselementer fra driftskostnader til investeringskostnader.
Kostnadene reduseres
Under oljenedturen har trenden for øvrig vært at utbyggingskostnadene har krympet. særlig gigantprosjektet Johan Sverdrup har dratt ned de totale investeringsanslagene. Første byggetrinn er nå anslått å koste 98 milliarder kroner, ned fra 127 milliarder kroner på beslutningstidspunktet i 2015.
Et annet stort prosjekt på norsk sokkel er Aasta Hansteen. Dette Korea-byggede Equinor-prosjektet skulle opprinnelig koste 34,6 milliarder kroner da det ble vedtatt i 2013. Nå viser anslagene 37,5 milliarder kroner. Overskridelsene i dette prosjektet er likevel redusert fra i fjor. Prosjektet har fått adskillig kritikk, og Statoil måtte i tunge forhandlinger med Hyundai-verftet i Sør-Korea for å få koreanerne til å prioritere prosjektet. Det skal ha blitt betalt store bonuser til det koreanske selskapet for å få fart på prosjektet.
Et annet Equinor-styrt prestisjeprosjekt er Johan Castberg-feltet i Barentshavet. Dette feltet er vedtatt med et kostnadsanslag på 48,7 milliarder kroner, rundt halvparten av anslagene som verserte før oljekrisen slo til. Konseptet for utbyggingen er imidlertid endret siden den gang.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.