Oppsigelsene skjer etter en lengre prosess sammen med de tillitsvalgte i selskapet, sier viseadministrerende direktør i Solstad Sven Stakkestad til Sysla

– I utgangspunktet er det markedet som driver dette. Det går dårlig i spotmarkedet og skip kommer av kontrakt. Så er det en del som har vært permitterte, og som ikke kan være permitterte lenger.

Tidligere denne uken fikk imidlertid den første Rem-båten ny kontrakt etter fusjonen, noe som ifølge Stakkestad kan føre til at det blir færre oppsigelser enn de 90 selskapet anslår.

Det har allerede vært flere runder med oppsigelser i forkant av fusjonen, hovedsakelig i Rem. Ifølge Stakkestad er det 1.300 ansatte i Solstad, noe som ifølge Sysla betyr at det er 800 færre ansatte i de to selskapene sammenlignet med midten av 2015. 

En ny storfusjon står på trappene for Røkkes Solstad, som sammen med John Fredriksens Deep Sea Supply og Sunnmørsrederiet Farstad Shipping vil skape Norges desidert største og verdens fjerde største rederi med 154 skip.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Som skapt for norske vinterveier
Volvo V90 Cross Country er bilen for deg som vil ha suv egenskaper, uten å måtte ha suv.
01:57
Publisert: