Ute forsøker vintersolen å bryte gjennom Kollen-tåken i Oslo. Inne sitter en jovial amerikaner og minnes oljeboomen, da oljeselskaper verden over flottet seg med komplisert skreddersøm fremfor billig manufaktur. ​

 – Gjorde det prosjektet dyrere? Det var ikke noe vi prioriterte! Vi bygget i henhold til kundens kravspesifikasjoner. Vi hadde ikke incentiver til å gjøre noe med det, sier Pferdehirt.

Nå er tidene annerledes. Nylig slo undervannsspesialistene FMC og Technip seg sammen til ett selskap under Pferdehirts ledelse. 3100 nordmenn jobber i selskapet, spesielt på strekningen mellom Kongsberg og Lysaker, den såkalte «Subsea Valley».

Fødselshjelp

Tidligere oljeminister Tord Lien (Frp) var en av dem som dro til krisemøter med oljegigantene i USA da oljeprisen falt til 30 dollar fatet for ett år siden. I Houston ventet ​​toppsjefen i FMC. 

Tord Lien var oljeminister da oljeprisen var på sitt laveste i fjor vinter. Han dro til Houston, verdens energihovedstad, for å snakke med selskapene. Han ba de kutte kostnader – og helst litt kvikt. 
Tord Lien var oljeminister da oljeprisen var på sitt laveste i fjor vinter. Han dro til Houston, verdens energihovedstad, for å snakke med selskapene. Han ba de kutte kostnader – og helst litt kvikt.  (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Budskapet var enkelt, men tydelig: Norge støtter oljeindustrien, men kostnadene måtte ned.

– Det er krevende tider, men norske skattebetalere kunne ikke ta regningen for dårlige vaner som oljebransjen hadde lagt seg til. Industrien må selv ta ansvar. Vi trenger varige endringer. Bransjen må robustgjøres for å leve med priser godt under 100 dollar fatet, sier Lien i dag.

Lite visste Lien at amerikanske FMC og franske Technip allerede var i full gang.

Tre år med samtaler endte i en gigantfusjon på vårparten i fjor. Handelen i den nye aksjen tok til på New York-børsen for et par uker siden. Markedsverdien er drøyt 120 milliarder kroner.

– Vi er glad vi begynte denne prosessen for flere år siden. Vi ville forene krefter for å skape reelle, bærekraftige og varige kostnadsreduksjoner for kundene våre, sier Doug Pferdehirt.

Amerikaneren gjestet sist uke Oslo Energy Forum og besøkte samtidig noen av TechnipFMCs mange ansatte i Norge.

Kan spare 30 prosent

TechnipFMC-toppen lover store tids- og kostnadsbesparelser for oljeselskapene. Halvert utbyggingstid og en tredjedel lavere pris er blant ambisjonene. 

– Selv da prisen var 100 dollar fatet falt inntjeningen for mange av våre kunder. Hvorfor gikk det så dårlig? Fordi utbyggingene ble forsinket og dyrere enn budsjettert. Det har store konsekvenser for økonomien i prosjektet. Så vi begynte å stille spørsmål om årsaken til dette. Ja, det var kostnadsinflasjon på grunn av høye oljepriser og stor aktivitet, men også noe større. Vi var ikke fokusert på å få frem bærekraftige kostnadsreduksjoner, sier Pferdehirt.

Men med utsikt til lave oljepriser i overskuelig fremtid er tiden med superprofitt i oljenæringen over. Da kan ikke leverandørene lenger skumme fløten.

Svaret fra TechnipFMC er storstilt omstilling. Målet er forenkling og standardisering slik at produktene blir billigere og kjappere å levere til kunden. Det skal gi «bærekraftige» kostnadskutt.

– Vi har gjentatte ganger vist at det er mulig å spare over 30 prosent på store utbyggingsprosjekter. Vi tror også leveringstiden kan reduseres betydelig fremover. En subsea-løsning kan ta 36 måneder å levere. Økt standardisering kan kutte leveringstiden til 18 måneder, sier Pferdehirt.

Som en illustrasjon viser han til Statoil-utbyggingen Trestakk på Haltenbanken. Før jul vant TechnipFMC anbudet etter nesten en halvering av den opprinnelige prisen.

– Vi er svært tilfreds med tildelingen. Statoil viser at det omfavner nye måter å jobbe på, sier Pferdehirt.

Ubegrunnet frykt for gigantselskaper

Kostnadene på norsk sokkel har vært tema i årevis.

I 2012 pekte det offentlige Riggutvalget på svært høye kostnader på norsk side i Nordsjøen. I britisk sektor var kostnadene mye lavere.

I fjor advarte Aker-sjef Øyvind Eriksen mot utviklingen, og anbefalte nye samarbeidsformer mellom tilbydere og leverandører.

Og på det årlige Sandefjord-seminaret i januar gjentok Eivind Reiten at «vi er fortsatt ufyselige dyre», fem år etter at han ledet Riggutvalget.

Mange frykter at leverandørselskapene vil heve prisene under neste opptur, ikke minst de som brukte nedturen til å vokse seg store ved å sluke konkurrenter.

Men frykten er ubegrunnet, bedyrer TechnipFMC-sjefen:

– Det ville vært veldig naivt av oss. Hensikten med fusjonen er å skape merverdi for kundene våre. Vi vil at de skal gjøre mer og bli mer lønnsomme. Vi vil vise at det er mulig å skape reelle, bærekraftige kostnadskutt fra dag én, ikke en mulig besparelse om 20 år, sier Pferdehirt.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Som skapt for norske vinterveier
Volvo V90 Cross Country er bilen for deg som vil ha suv egenskaper, uten å måtte ha suv.
01:57
Publisert: