Regjeringen har i sitt forslag til statsbudsjett foreslått å innføre en vektkomponent i pris- og avgiftsfastsettelsen på elbiler, som i praksis vil gjøre de største og tyngste elbilene dyrere. En tung Tesla kan dermed koste 70.000 kroner mer, mens lettere elbiler får en avgift ned mot 7000 kroner.

– Det er for tidlig å fjerne avgiftsfritaket, sier Arbeiderpartiets (Ap) energi- og klimatalsmann Espen Barth Eide til Aftenposten og varsler med det at partiet i sitt alternative statsbudsjett går mot regjeringens forslag.

Arbeiderpartiets (Ap) energi- og klimatalsmann, Espen Barth Eide.
Arbeiderpartiets (Ap) energi- og klimatalsmann, Espen Barth Eide. (Foto: Torstein Bøe, NTB Scanpix)

Den såkalte Tesla-avgiften er omstridt; På den ene siden har avgiftsfritaket på elbiler fungert som en gulrot for folk til å gå over til nullutslippsbiler, på den andre siden er tiltaket kritisert for at mye av elbil-fordelene i praksis tilfaller velstående Tesla-eiere i Oslo-området.

– Politikken har virket. De mange gulrøttene har virket og fremskynder det grønne skiftet, sier Barth Eide til avisen.

SV, Venstre og Rødt har sagt nei til regjeringens forslag. KrF har sagt ja, men partiet vil samtidig øke avgiften tilsvarende for bensin- og dieseldrevne biler.(Vilkår)

Ladbar luksus i terrenget
I mars kommer en ladbar versjon av Range Rover Sport som skal doble salget av modellen i Norge.
00:51
Publisert: