Som ledd i en offensiv opptrappingslplan, har Espresso House fått opp 24 nye utsalgssteder i løpet av året.

I fjor føk kaffesalget i Espresso House Norge opp til 78 millioner kroner, noe som er mer enn 15 ganger høyere  enn omsetningen på 5 millioner kroner i 2013.

Lønnsomhetsmessig var det likevel en bismak. Selskapet måtte bokføre et tap på 34 millioner kroner i fjor.

14 nye kafeer i fjor
Den norske toppsjefen i Espresso-house, Torodd Gøystdal, mener likevel at de underliggende tallene er bra.

- Året 2014 var året for den reelle ekspansjonen i Norge med 14 etableringer på 12 måneder. I 2013 startet vi kun tre enheter og hadde i realiteten bare tre driftsmåneder på to av disse, påpeker Gøystdal i en e-post.

Han viser til at tapene i fjor i hovedsak skyldes store nedskrivninger i forbindelse med oppkjøpet av United Bakeries Concept AS som ble gjennomført i starten på året og at kjøpet medføre ekstrakostnader.

Neste år er det planlagt åtte nyåpninger. Gøystdal påpeker at kjeden skal videre opp i omsetning.

-  Dykker man ned i tallene er det ingen tvil. Omsetningen på 79 millioner i 2014 reflekterer at 60 prosent  av enhetene åpnet i andre halvår. I 2016 vil vi passere 180 millioner kroner netto på eksisterende 23 enheter med dagens fart, et snitt på 7,8 millioner kroner netto per kaffebar og opp mot dobbelt av snittet i markedet generelt.

- Når vil dere tjene penger på bunnlinjen?

- Espresso House Norge har hatt en positiv kontantflyt fra driften inkludert total overhead siden juli 2014. Det er vi godt fornøyd med, kun 12 mnd etter oppstart i et nytt land og med betydelig overhead kostnader. I 2016 er vi lønnsom hele veien ned til siste linjen.

Solgt med milliardgevinst
I juni ble det kjent at  Espresso House selges til den tyske milliardærfamilien Benckiser for 2,2 milliarder kroner. De tidligere eierne, med gründer Adriano Capoferro og oppkjøpsfondet Hercules i spissen, satt igjen med en total gevinst på 1,3 milliarder kroner.

Eierne i Coffee House kom dermed langt bedre i fra enn eiergrupperingen bak Wayne's coffee som har skutt inn penger og har garantert for videre drift. Fredrik Selvaag og Selvaag Invest er en av to store eiere i Wayne's coffee.

Les også:

Nordmenn selger Espresso House  

Sov halvt år på kontoret – skapte milliardbedrift dnPlus (betalingsversjon)

Langsiktig plan
Espresso House var også avhengig av en kapitaltilførsel i sommer.

- Kapitaltilførsel har vært nødvending når vi har gjort store strategiske løft i ekspansjonen på relativt kort tid, poengterer Gøystdal.

Til tross for at flere kjeder i løpet av kort tid har etablert seg på attraktive beliggenheter, så er Gøystdal styrket i troen på at Espresso House vil lykkes.

- Med solide eiere i ryggen har vi ikke noe toårs perspektiv når vi går inn i et nytt land. Vi har ryggrad til å vokse og vi tenker langsiktig.

Kafekonseptet er delt inn i tre soner tilpasset de ulike kundegruppene: De på barkrakkene skal sitte rundt 30 minutter, de på stoler og i stive skinnsofaer skal sitte i rundt 45 minutter, og de i dype sofaer og lave bord som gjerne kan bli sittende i fire timer.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.