River du alt ut av en bil, står du igjen med essensen, selve kjøringen. Det gjelder også for denne elektriske bilen.

Teslaen jeg skal inn i er så trang at jeg virkelig må tenke hvordan bein og armer skal stokkes for å komme meg ned i den lave bøttestolen. Etter mye om og men sitter jeg da endelig der, så er det å spenne seg fast med fempunktsseler, noe som heller ikke er bare bare.

Det lille rattet sitter perfekt mellom hendene, trykk på D-knappen i midtkonsollen, så er det bare å spinne avgårde.

Upolert
Visstnok er jeg som første journalist i verden, så heldig å få prøve en ekstrem og ribbet utgave av verdens beste elektriske bil, Tesla Roadster Sport. Her er alt revet ut, "min" bil huser kun ett sete, men til gjengjeld racingbur, ingen isolasjon, og en masse klistremerker på utsiden.

 

Sist gang jeg satt i et tilsvarende elektrisk kjøretøy var prototypen til Mercedes/AMG SLS E-Cell. Kreftene var nesten tilsvarende, men selv om det var en prototype, var den ikke så upolert som denne Teslaen. Dessuten er Tesla en produksjonsbil som kan kjøpes i dag, Mercedes' elektriske superstjerne skal visstnok komme i produksjon en eller annen gang.

Den spesielle Teslaen vår har deltatt i Race of Champions, et billøp der motorsportsnavn som Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Jenson Button og Sébastien Loeb måler krefter i forskjellige biler, og selv for slike meriterte storheter er nok det å sitte bak rattet på denne nær sagt lydløse superbilen en spesiell opplevelse.

 

Det vil si, å sitte bak rattet er slett ikke lydløst i denne elbilen. Nei, her er all foring og isolering tatt bort, og dermed knirker det og suser mer enn normalt. Når bilen i tillegg er utstyrt med piggdekk, er det ikke fritt for at man hører at det beveger seg.

Festbrems og livredder
For bevege seg, det gjør det! Den virker ikke så vanvittig med en gang, men slår man av traction-kontrollen, er det som å sitte inne i en rakett. Med et enormt moment fra start skyter bilen fart, og inne i kupeen hviner det skarpt fra pigger som mister asfaltgrepet. Svevestøvprolematikken blir neppe mindre av å utstyre denne elbilen med pigger.

 

Dette er den perfekte bilen å snu på en femøring. Ikke fordi svingradiusen er spesielt bra, men fordi du har alle de 400 newtonmetrene fra null. Et tungt trykk på gasspedalen og en lett vridning på rattet, så står du plutselig motsatt vei.

Her er virkelig antispinn/traction control nødvendig. Er du ikke på alerten, snurrer bilen så lett som bare det. Med stabilitetsprogrammet i virksomhet er det derimot behagelig og nesten litt kjedelig trygt i forhold til den løse kanonen bilen er med denne deaktivert.

Elektrisk gokart
Styrefølelsen er meget direkte, og det er som å sitte i en gokart. Spesielt i denne ribbede utgaven, der alle lyder høres, det knirker og knaker, og komforten er nesten fraværende.

Men å tenke på komforten er ikke akkurat det hjenecellene bruker energi på bak rattet i denne bilen. En veldig barnlig glede av å sitte i noe som størrelsesmessig minner om en tråbil, men effektmessig er noe av det ypperste som tenkes kan, melder seg ved hver bevegelse på høyrefoten. Det er helt vanvittig hvordan denne bilen går!

 

Batteriene sitter bak, og veier 450 av i hvert fall originalutgavens 1220 kilo. Vår bil er nok kanskje 100 kilo lettere, og vektfordelingen er konsentrert på bakhjulene. Det gir sportslige egenskaper, og ikke minst en svært sladdevennlig, nesten overivrig bakende. (Se video på toppen av saken.)

På jorda igjen
Etter endt prøvetur tar jeg en rask test av en "vanlig" Tesla Roadster. Komforten er upåklagelig, mens effekt og kreftene er de samme. Til hverdags er det også godt å vite folk på Frederic Hauge-størrelse også kan komme seg litt lettere inn i standard-Teslaen.

Det er vanskelig å ikke bli mektig imponert over hva lille Tesla har greid å få til med denne elektriske sportsbilen. Med alt annet borte viser denne bilen at også elektrisk bilkjøring kan være et høydepunkt. Neste år kommer også Tesla som familiebil i Model S. Vi gleder oss.

Store bilder:

 

Les også: Nå kommer elbilene

Les flere biltester på DN.no. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.