Nå kutter det tradisjonsrike mannebladet drastisk i det redaksjonelle budsjettet. Ifølge en melding fra utgiverselskapet Playboy Enterprise skal kostnadene ned med 4,5 millioner dollar årlig - det vil si drøyt 28 millioner norske kroner.

Halvparten av staben skal vekk, som betyr at rundt 30 stillinger forsvinner. I tillegg varsler det børsnoterte selskapet at man heretter vil knipe inn på alle utgifter som ikke er strengt nødvendige.

Kuttene medfører restruktureringskostnader som vil gi et tap på rundt 0,6 dollar per aksje, og selskapet varsler et tap på mellom 0,10 og 0,13 dollar aksjen for årets andre kvartal. Resultatene legges frem i begynnelsen av neste måned.

Flere ben å stå på
Playboy-konsernet ledes i dag av den legendariske pornokongen Hugh Hefners datter Christie.

Det erotiske magasinet er fortsatt selskapets hovedprodukt, men Playboy Enterprise står også bak flere dvd-utgivelser og driver nettsiden Playboy.com.

... men usikker fremtid
Selskapet ramser selv opp en lang rekke usikkerhetsmomenter knyttet til konsernets utvikling fremover.

Mulige endringer i de utgiverlandenes lovgivning i forhold til offentliggjøring og distribusjon av såkalt "voksen-stoff" er bare en av punktene på Playboy-konsernets bekymringsliste.

Også lovgivning knyttet til reklamemarkedet, det vil si adgangen til å reklamere for produkter som alkohol og tobakk er vesentlig for selskapets inntjeningsmuligheter, og nevnes som et område der endringer kan svekke selskapet.

Distribusjonskostnader, valutaendringer og den generelle etterspørsel etter produktet fra såvel lesere som annonsører trekkes også frem som momenter som må vurderes nærmere

Konkurransen tilspisset
At Playboy, som så dagens lys i 1953, møter tøff konkurranse fra både andre, lignende medieprodukter og fra tv og internett er dessuten hevet over tvil. Siden starten for over femti år siden har markedet for nakne damer endret seg drastisk, og etter at bladet nådde toppen på 1970-tallet har Playboy sakte men sikkert gått tilbake i både sirkulasjon og suksess.

Magasinet blir i USA gitt ut en gang i måneden, og inneholder fotografier av nakne kvinner, i tillegg til varierte artikler om mote, sport, kommersielle produkter og ofte korte noveller av kjente forfattere. Magasinet er også kjent for å utrykke liberale holdninger til de fleste politiske standpunkt.

En norsk variant av magasinet ble lansert i 1997, men gikk inn etter rundt to års drift.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.