Fra imorgen ettermiddag vil lesere av DN.no finne et plusstegn ved siden av noen av artiklene på nettsiden, som også får ny design. DN tar steget ut i betalingsløsning for nett, som Aftenposten, VG, og flere regionsaviser allerede har gjort.

Å følge det løpende nyhetsbildet på DN.no vil imidlertid fortsatt være gratis. Det er det mer unike stoffet fra DNs papir- og ipadutgave som krever abonnement. Både gratissakene og betalingssakene vil dermed være tilgjengelig på alle plattformer og oppdateres i løpet av døgnet.

– De som leser gratisnettstedet, vil fortsatt få et godt tilbud. Men de vil nå også mye tydeligere se at det som har vært vårt gratistilbud til nå, bare er en liten andel av det totale nyhetstilbudet som Dagens Næringsliv tilbyr hver dag, sier sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv Amund Djuve.

«Ikke betalingsmur»

DNs nye digitalavis er inspirert av Wall Street Journal, som har også har gått for en såkalt «freemium»-modell med noe gratis og noe betalt innhold. Modellen skiller seg fra blant andre Aftenposten.no, som har innført betaling etter et visst antall leste artikler – en såkalt «meter-modell».

– Vi tror dette er det beste for våre lesere, fordi vi har en stor gruppe som er inne og leser på gratisnettet, og vi tror at det er en del som fortsatt bare vil gjøre det. Vi er redde for at de vil forsvinne hvis vi innfører betalingsmur, sier Djuve.

Samtidig ønsker Djuve å fortsatt kunne tilby eksklusivt stoff til abonnentene.

– Abonnentene våre vil nok stusse hvis alt blir tilgjengelig gratis for de som ikke abonnerer. Vi synes det er viktig at abonnentene, som betaler en god del penger for abonnementet, er helt trygge på at de får masse stoff som man kun får ved å være abonnent.

Deling og debatt

DN.no er den femte mest leste nettavisen i Norge og hadde i snitt 312.000 lesere per dag ifjor, ifølge undersøkelser gjort av TNS Gallup. Til sammenligning hadde Aftenposten 812.000 og VG 1,9 millioner lesere daglig.

DNs nye digitalavis får blant annet en ny børs- og markedsseksjon, mer video, og gjenåpnede kommentarfelt. Kommentarfeltene ble stengt etter terrorangrepene 22. juli 2011 på grunn av kapasitetsproblemer med å moderere kommentarene. Nettdebattanter må nå registrere seg via Disqus, og modereringen er satt ut til et eksternt selskap.

Gratis deling

Saker fra DN.no som betalende lesere linker til på sosiale medier, vil kunne leses av alle.

– Vi ser at mange av sakene våre har et potensial til å bli delt og diskutert, og vi tror det vil være med på å øke interessen for avisen, og være en fin måte å få markedsført god DN-journalistikk på, sier Amund Djuve.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.