Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

RUSK. Googles Chromecast fungerer ifølge produsenten knirkefritt på alle trådløse nettverk – bortsett fra kontornettverket til Google Norge. Det var så godt kryptert at demonstrasjonen aldri ble noe av. Alle foto: Thomas Haugersveen
RUSK. Googles Chromecast fungerer ifølge produsenten knirkefritt på alle trådløse nettverk – bortsett fra kontornettverket til Google Norge. Det var så godt kryptert at demonstrasjonen aldri ble noe av. Alle foto: Thomas Haugersveen les mer

Medier

Liten pinne truer stort tv-marked

Googles nye tv-pinne Chromecast ble revet bort etter en knapp uke. Ved å plombere tv-en og kutte ut kabelabonnementet halveres kostnadene. Da kan den som strømmer tv se betalte serier og sport samt NRK gratis.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Chromecast er en liten strømmeenhet til 300 kroner som kan stikkes rett inn i HDMI-kontakten til tv-en. Det er Googles tilbud til tv-brukere som enten vil «klippe over» kabelen og klare seg uten abonnement på kabel-tv eller bare vil ha mer innhold på tv-en.

NRKs nett-tv er allerede gratis tilgjengelig, deretter kan man fylle på med Netflix, TV 2 Sumo eller HBO Nordic, som alle er blant de mest populære strømmetjenestene. DNs regnestykke viser at en tv-konsument som bare velger strømmetjenester betaler 3000 kroner mindre i året i tv-utgifter. Det gjelder dersom hun klarer seg med NRK, TV 2, Netflix og HBO Nordic. Da har man tilgang til et like godt – noen vil hevde bedre – tilbud av film, serier og sport enn det kabelkunden kan skilte med.

Kabel-tv-kunden må i tillegg betale NRK-lisens, noe strømmekunden kan slippe ved å plombere tv-mottageren i tv-apparatet.

Strømming av tv forutsetter et godt trådløst nett, som man ikke trenger hvis man bare skal se på tv via kabel.

Knallhard kamp

Mediedirektør Jarle Thalberg hos mediebyrået Carat Norge mener Googles inntreden i tv-boks-markedet vil føre til en knallhard kamp om seere og annonsekroner. Google Norge-sjef Jan Grønbech er fornøyd med salget, men hevder at hovedmålet ikke er å gi kabelleverandørene skjelven.

TV-PINNE. Slik ser cromecast ut. Foto : Thomas Haugersveen
– Vi tjener ikke penger på å selge Chromecast. Det viktige for oss er at folk får muligheten til å se innhold på den beste skjermen de har i huset, og det er som regel alltid tv-en, sier Grønbech.

Googles Chromecast er foreløpig sistemann ut i et nytt stort marked for dingser som bringer nett-tv-innhold opp på den store tv-skjermen i stuen. Mange norske husstander har allerede skaffet seg Apples tv-boks. Svært mange kan også bruke spillkonsollen til å strømme innhold rett inn på tv-en og i tillegg finnes det flere andre aktører som tilbyr ulike nett-tv-bokser. Både NRK og TV 2 bekrefter at de står klare med applikasjoner som gjør innholdet deres tilgjengelig på Googles nye produkt.

Vil være der

– Det er i tråd med vår strategi at vi er tilgjengelig på alle «devicer» med en viss utbredelse i markedet, sier TV 2 Sumo-sjef Kristian Bruarøy.

Strømming

Strømming er å spille av innhold – det være seg film, musikk eller tv – direkte fra internett. Brukeren kan selv velge når det passer å spille av (såkalt on-demand).

Vis mer
Det er ikke kjent hvor mange som har kjøpt Apple tv i Norge, men Googles Chromecast er allerede utsolgt etter bare én uke på markedet. Ifølge Elkjøp har pågangen vært uten sidestykke. Elektronikkgiganten har allerede måtte bestille en ny ladning på 40.000 Chromecast-pinner.

– Elkjøp er et selskap med lang historie, men bare et par ganger tidligere har jeg sett lignende oppstyr og oppmerksomhet rundt et produkt som er blitt lansert hos oss, sier innkjøpsdirektør Andreas ­Westgaard.

Kabelleverandørene hevder de ikke har fått skjelven ennå.

– Vi følger dette bildet nøye, men har ingen store indikasjoner på at mange sier opp sitt tv- og bredbåndsabonnement hos oss basert på at de går over til strømming. Vi forsøker heller å møte konkurransen med å tilby løsninger som møter våre kunders behov for valgfrihet og fleksibilitet, sier markedsdirektør Torill Silkoset hos Canal Digital.

Game changer?

Også Get følger med på utviklingen. Administrerende direktør Gunnar Evensen mener det fortsatt er en barriere for folk å skulle sette opp tv-en sin for strømming. Han vil samle alt av strømmeinnholdet på tv-boksen som Get selv tilbyr.

– Vi tror det ligger mye kraft i å levere en boks som opererer med det samme brukergrensesnittet som kunden er vant til. Samtidig skal man slippe å legge igjen kortet hos sju–åtte aktører, men bare få alt på den samme regningen fra oss, sier Evensen.

I tillegg til kabel-selskapenes tv-bokser har også svært mange nordmenn fått seg såkalte smarte tv-er de siste årene. Dette er tv-er med innebygde muligheter til å strømme innhold fra internett. Googles Chromecast er likevel så langt det desidert billigste apparatet man kan kjøpe som lar deg strømme innhold inn på tv-skjermen i stuen.

– Om det er dette som er «game changeren», det gjenstår å se. Foreløpig ser vi ikke noen stor tendens til at folk klipper kabelen, sier Bruarøy hos TV 2.

SAMMA DET. Sjef for Google Norge Jan Grønbech (til venstre) og produktsjef Harald Skaarn er opptatt av at folk skal se Youtube-videoer på tv-en, ikke hvilken boks de bruker for å gjøre det.

- Et bikkje­slagsmål

«TRUSELEN FRA CHROMECAST ER VELDIG STOR». Jarle Thalberg, mediedirektør i Carat Norge.
OSLO: Kabelleverandørene Get og Canal Digital understreker at de er glade for konkurransen fra de nye strømmetjenestene og at den nye tv-hverdagen er spennende. Mediedirektør Jarle Thalberg hos mediebyrået Carat Norge mener derimot kabelleverandørene bør kjenne på frykten og ikke spenningen.

– Det blir et bikkjeslagsmål både om seerne og om annonsørenes kroner. Dette er ikke noe de norske tv-selskapene skal ta lett på, sier Thalberg.

Hos Carat Norge snakkes det ikke lenger om tv-kampanjer, men om hvordan videoinnhold fra annonsørene kan spilles ut på alle plattformer.

– Det handler ikke bare om en 30 sekunders tv-reklame lenger, sier Thalberg.

Han tror likevel at kabelmarkedet vil ta lang tid å forandre, blant fordi svært mange norske borettslag har kabel-tv innbakt i fellesutgiftene.

– Truselen fra Chromecast er veldig stor, selv om det alltid tar litt tid før ny teknologi får solid fotfeste i hjemmene og blir mye brukt, sier han.

At Google nå tar et stort skritt inn på tv-markedet er bare et ledd i en mye større utvikling, der amerikanske giganter som Facebook og Google inntar en svært dominerende posisjon i det norske annonsemarkedet.

– Google omsetter sikkert for godt over en halv milliard kroner på mobilannonsering i Norge i 2014. Facebook havner trolig på samme nivå. Samtidig er summen av alle de norske aktørenes mobilomsetning trolig ikke noe særlig større. Det er jo litt skremmende at bare en tredjedel av norske annonsørers penger havner på norske hender, sier Thalberg.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Chromecast Google TV Apple TV Strømming Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer