Red Bull har lenge reklamert med at leskedrikken «Gir deg vinger».

Etter at amerikanske forbrukere gikk til to gruppesøksmål mot leskedrikkprodusenten for villedende markedsføring, har Red Bull nå inngått et kostbart forlik.

Ifølge Los Angeles Times vil selskapet betale inntil 13 millioner dollar i erstatning fordi drikken hverken gir forbrukerne vinger eller økt reaksjonstid.

Ifølge forliket har kunder som har kjøpt Red Bull mellom 1. januar 2002 og 3. oktober i år krav på ti dollar i kontanter. Eventuelt Red Bull-produkter for 15 dollar.

Les også: – Vi hater mennesker, begge to

Men som Los Angeles-avisen påpeker: Den summen er neppe adekvat hvis du hadde regnet med å kunne fly.

Nettstedet der amerikanske forbrukere kan melde sine krav har kræsjet flere ganger. Alternativet er å hive seg på telefonen og ringe inn kravet på et spesielt telefonnummer.

Ingen krav i Norge

- Er det mulig å få erstatning i Norge?

- Nei, det er bare i USA, sier Kristian Kjelman, Red Bulls talsperson i Norge.

- Dere er ikke saksøkt eller stevnet på lignende måte i Norge?

- Nei, kun i USA, sier Kjelman.

- Hvordan tror du saken i USA rammer merkevaren Red Bull i Norge?

– Saken vil utvilsomt øke kjennskapen til slagordet vårt «Gir deg vinger», et utsagn vi for øvrig setter vår lit til at norske forbrukere ikke tar bokstavelig, svarer Kjelman.

- Men det er jo ikke sant at Red Bull «Gir deg vinger». Mener dere det er lov å lyve i reklame?

- Forbrukere har gjennom hele reklamens historie blitt servert overdrivelser som «A packet full of Sunshine» (Juicy Fruit), «Du kommer deg ikke rundt i Norge sånn helt uten Widerøe», «Putt en Tiger på tanken» (Esso), «Bare må ha det» (Tine) og så videre. Red Bull gir deg vinger i overført betydning i form av økt energi, altså en karikert versjon av sannheten. Dette er forbrukere verden over vant til og inneforstått med, og ikke minst er de nok veldig glade for at de ikke gror vinger, sier Kjelman.

Får mye mindre

I USA er fristen for å melde sine krav 2. mars neste år. Blir det for mange som krever penger tilbake kan summen bli mindre enn ti dollar til hver, ettersom det totale erstatningsbeløpet er begrenset oppad til 13 millioner dollar.

Står fast

Red Bull står fast ved slagordet sitt. I en uttalelse heter det at selskapet benekter å ha gjort noe galt. Selskapet mener også markedsføringen alltid har vært helt sannferdig og presis.

Likevel bekrefter Red Bull at alle påstander det i fremtiden vil fremsette om funksjonelle fordeler ved produktet vil være understøttet medisinsk og/eller vitenskapelig.

Slagordet «Gir vinger til folk og ideer» pryder altså fortsatt Red Bulls norske hjemmeside.

Les også: Northug dømmes til fengsel i 50 dager

Norske sponsorobjekter som Petter Northug jr. og Aksel Lund Svindal bidro ifølge Finansavisen (ikke på nett) til et knallår for Red Bull Norge i 2013.

Red Bull solgte energidrikker for hele 253 millioner kroner, en økning fra 221 millioner kroner i 2012.

Resultat før skatt endte på 51 millioner kroner i fjor.

- Petter har utvilsom hatt stor betydning for kjennskap til merkevaren Red Bull gjennom sponsorsakene i 2009 og 2010, og gjennom dette vært med på å legge et grunnlag for økningen i salget, sier Kristian Kjelman til Finansavisen.

Den siste posten på Red Bull-siden om den promilledømte skiløperen er fra juli i år.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube

Lokker rikinger med elitesatsing dnPlus

NRK må trolig kutte et 100-talls stillinger  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.