Dagens Næringsliv oppretter Bisbuzz.no, en ny nettside som skal gi deg nyheter i en innpakning som lener seg mot internetts delingskultur.

– Vi skal lage historier og saker som har et stort delingspotensial i sosiale medier. Det blir morsomme, nyttige og engasjerende saker fra DNs verden – litt annerledes valgt ut – og litt annerledes presentert, sier sjefredaktør og administrerende direktør Amund Djuve i Dagens Næringsliv.

Inspirert av delingsvinnere

Nettsider som Business Insider er et forbilde, en side som gjerne benytter seg av listetitler, overraskende vendinger og sammenstillinger . Navnet drar unektelig også veksler på verdens fremste delingsnettsted, Buzzfeed. New York Times utpekte Buzzfeed som en av sine hovedkonkurrenter da avisen la frem sin selvransakende innovasjonsrapport.

Å peke på Buzzfeed til fordel for mer tradisjonelle konkurrenter i avisbransjen handlet om at delingskampen på nettet var stedet for det neste slaget om leserens oppmerksomhet.

– Jeg tror disse historiene vil ha potensial til å nå ut til et enda større publikum enn vi har i dag. Ute i verden ser vi at et nettsted som for eksempel Business Insider har suksess, og DN.no har de siste månedene selv opplevd en betydelig trafikkvekst fra sosiale medier, sier Djuve.

To DN-journalister skal være knyttet til prosjektet fremover. At stoffet legges på en egen nettside handler om større frihet til å eksperimentere, ifølge redaktør for forretningsutvikling Trond Sundnes.

– Stoffet blir lettere i form, og noen ganger i innhold. Et eksempel vil være forskningsnyheten «Planer om å forbli gift – skaff deg en utdannelse». Der er det formen som er forandret, mens saken er en forskningsnyhet som like godt kunne vært publisert på DN.no.

Skal det ligge Bisbuzz-saker på DN.no?

– Du vil finne enkeltsaker derfra på fronten til DN.no. Men hovedkanalen vil være sosiale medier. 

Kreditering, plagiering

Lanseringen skjer i en tid med mye buzz om Buzz-sider og plagiat. Både Buzzfeed og Buzzit har måttet kritikk for sin krediterings- og siteringspraksis. Buzzfeed slettet nylig over 4000 artikler den mente ikke tilfredsstilte egne krav, og redaktør Anders Oppdahl i Nordlys har varslet oppvask i egen kjeller, hvor Buzzit har holdt hus.

Hvordan forholder Bisbuzz seg til sitatsaker og bruk av andres stoff?

– Krav til kilder og fakta vil være det samme som det er for DN, sier Sundnes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.