Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening mener det bør være opp til hver enkelt å bestemme om man vil ha fm- eller dab-radio i bilen.
Foto: Øyvind Elvsborg
Teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening mener det bør være opp til hver enkelt å bestemme om man vil ha fm- eller dab-radio i bilen. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Medier

Krever å få høre fm-radio

Bilimportørene mener de store radiokanalene vil gjøre det dyrt og plundrete for folk å høre radio i bilen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Dab og fm

Digital Audio Broadcast (Dab) er en digital radiostandard utviklet på 80-tallet.

NRK og P4 har fått grønt lys fra Stortinget for å bygge dab-nett i Norge.

Fordi publikum stort sett fortsetter å lytte på fm-radio, har Stortinget bestemt at fm-nettet skal slukkes 2017, og senest i 2019. I så fall blir Norge det første landet i verden som slukker fm-nettet.

Dermed blir 25 millioner fm-radioer ubrukelige og folk tvinges til å kjøpe nye radioer.

Vis mer
Altfor få nye biler har dab-radio, og det provisoriske utstyret som skal til for å få gamle fm-radioer til å fungere i dab-nett er dårlig, upraktisk og farlig. Dette vil bli konklusjonen i en rapport som Bilimportørenes Landsforening med det første kommer til å oversende kulturminister Thorhild Widvey.

Bransjeorganisasjonen advarer kraftig mot planene som NRK og P4 har presset frem om at myndighetene skal slukke det eksisterende fm-nettet fra 2017. Kanalene har satset milliardbeløp på å bygge ut et digitalt dab-nett som krever nye radioapparater og gjør de gamle fm-radioene ubrukelige. Men regjeringen har likevel bestemt at et av vilkårene for slukking av fm er at det per nyttår i år «må finnast rimelege og teknisk tilfredsstillande løysingar» for å kunne høre radio i bil uansett.

Norge alene i verden

Så er ikke tilfelle, mener teknisk direktør Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening. Han peker på at bare et forsvinnende lite antall nye bilmodeller i Norge har dab-radio som standardutstyr. Dab som tilleggsutstyr i nye biler koster fra 2000–4000 kroner og oppover. I bilindustrien er det i hele verden fm som gjelder, og dab blir da ekstrautstyr. Norge er alene i verden med kategorisk slukkedato for fm.

– Det er barskt å være pioner. Men lille Norge styrer ikke den internasjonale bilindustrien, sånn er det bare. Vi vil gjerne være med på å selge dab-radioer. Men vi vil ikke at våre kunder skal påføres kostnader og ulemper på denne måten. Det må være frivillig, sier Tore Lillemork.

Dersom vilkårene for slukking av fm-nettet i 2017 ikke er oppfylt, har myndighetene bestemt at fm uansett skal dø i 2019.

– Vi går mot slukking i 2017, og vi mener 2019 er vel tidlig også. Andre land snakker om tidligst en gang på 2020-tallet, sier Lillemork.

Dingser og ledninger

Regjeringen skal innen påske ta standpunkt til om vilkårene for å slukke fm i 2017 er oppfylt. Tore Lillemork mener nye bilmodeller uten dab i så fall bare er én del av problemet.

– Vi har uansett to millioner biler her i landet som i dag har fm-radioer. Med slukking av fm-nettet er de tvunget til enten å skifte radio til 10.000-20.000 kroner eller kjøpe ekstrautstyr som må plugges i sigarett-tennere og med antenner i vinduet. Dette er ikke fullgodt, hverken brukermessig, estetisk eller sikkerhetsmessig, sier Lillemork.

Eldre dab-radioer vil heller ikke fungere i dagens nybygde dab-nett, som har betegnelsen dab +.

Under tvang

NRK startet dab-nettet allerede midt på 1990-tallet og har gjennom årene brukt tresifrede millionbeløp på å holde nettet gående selv om publikum har foretrukket fm. I dag er NRK og P4s organ Digitalradio Norge satt til å gjennomføre slukking av fm-nettet for å sette publikum under tvang. Daglig leder Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge viser til at en rapport i regi av Medietilsynet dokumenterer at myndighetenes bilkrav er innfridd.

– I tillegg slo rapporten fast at de kvantitative kravene om installasjonstilbud er oppnådd ved at alle fylker, og henholdsvis 80 og 65 prosent av alle kommuner, har verksteder med tilbud om montering av enkle og avanserte adapter, skriver Torvmak i en epost.

Les hele avisen
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer