Adresseavisen Gruppen kjøper Stjørdalens Blad, Malvikbladet og Opdalingen fra Amedia. pressemelding.

Overdragelsen vil tre i kraft i så fort det formelle er i orden, melder mediekonsernet.

– Lokaljournalistikken har en viktig oppgave og vi ser frem til å få nye tradisjonsrike mediehus inn i fellesskapet, sier administrerende direktør  Tove Nedreberg i Adresseavisen Gruppen.

Adressavisen Gruppen er en del av mediekonsernet Polaris Media. Med oppkjøpet eier Polaris Media nå 33 norske aviser. Schibsted er igjen Polaris Medias største eier, med 28,97 prosent av aksjene.

Amedia ut av Midt-Norge

Konsernsjef Are Stokstad gir uttrykk for at Amedia med salget trekker seg ut av Midt-Norge. Han sier at salget kommer som følge av at Amedia har revurdert sin posisjon i Trondheimsområdet.

– Amedias tre regionale kjerneområder ligger i nord, vest og øst. Trondheimsområdet inngår ikke i de strategiske satsingsområdene vi konsentrerer innsatsen vår rundt, sier Stokstad i pressemeldingen. 

Teller ti lokalaviser

Adresseavisen Gruppen består i dag av syv lokalaviser foruten regionavisen Adresseavisen, som holder til i Trondheim. Med tre nye lokalaviser, med sete i Midt-Norge, i folden, forsterker mediekonsernet sin regionale posisjon og har nå ni lokalaviser i Midt-Norge og én i Nordland.

De syv opprinnelige lokalavisene til Adresseavisen gruppen hadde en samlet omsetning på 155 millioner kroner i 2014, opplyser selskapet.  Opplagstallet til de syv var samlet på 35.000 i 2013. De tre nye avisene har samlet et opplagstall på 12.000 lesere (2013-tall). Til sammen har Adressavisen Gruppen nå et opplagstall på 114.000 – Adressavisen innkludert.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.