2014 var et dramatisk og krevende år for Amedia. Annonseinntektene stupte og konsernledelsen iverksatte kutt på 500 millioner kroner og kraftig nedbemanning i mediehusene landet rundt. Også i konsernledelsen har det vært turbulens, og Veiby er den fjerde konserndirektøren i Amedia som går i løpet av ett år.

I desember ble det kjent at Nina Refseth ga seg som konserndirektør. Hun hadde konsernansvaret for mediehuset. 20. juni gikk nyansatt digitaldirektør Gaute Engbakk på dagen da de massive nedskjæringer førte til at alle planer om digitaloppkjøp og større satsinger ble skrinlagt. Omtrent samtidig forlot Andreas Norvik stillingen som konserndirektør for trykk og distribusjon, etter mange år i både Edda Media og Orkla-konsernet.

Veiby understreker at turbulensen i ledelsen ikke har vært avgjørende for oppsigelsen.

– Det er ingen dramatikk i valget mitt slik jeg ser det – kirkegården er full av uerstattelige folk, spøker Veiby.

Nå forlater Veiby en trygg topplederlønn for å bli partner og daglig leder i motebedriften Blender Group. Selskapet har spesialisert seg på salg av internasjonale merkevarer som Michael Kors, Marc by Marc Jacobs, Alexander Wang på det nordiske markedet.

Frafall i rekkene

Også flere mediehusledere i Amedia har sluttet i 2014. Ben Christensen ga seg som digitaldirektør i Amedia. Jan Tore Hamnøy sa takk for seg som administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Mediehuset Haugesunds Avis og som regiondirektør for Amedia Haugalandet. Mette Throndsen Brekke-Hansen sluttet som administrerende direktør i Drammens Tidende. Håkon Borud sluttet i februar som sjefredaktør i Drammens Tidende etter et halvt år i stillingen til fordel for stillingen som nyhetsredaktør i Aftenposten. Tonje Sagstuen sa opp som sjefredaktør i Oppland Arbeiderblad i juli og gikk til stillingen som kommunikasjonsdirektør i Norsk Tipping. Selv om Veiby slutter som konserndirektør skal han fortsatt være tilknyttet Amedia-konsernet som styreleder i Digitale Medier 1881

– Jeg har hatt en spennende jobb som har vært vanskelig å gå fra. Jeg har jo fått noen andre jobbtilbud de siste årene, spennende og krevende jobber, men har likevel valgt å takke nei til de mulighetene. Når jeg nå sier opp, er det fordi jeg har lyst til å prøve nye muligheter i Blender, sier Veiby

Vil bli motegründer

Blender Group ble etablert av Magnus Thorud og brødrene Kyrre og Mats Alver i 2003. Ifjor solgte de merkeklær som ga over 41 millioner i året i provisjonsinntekter. Resultat før skatt endte på 21 millioner kroner. Gründerne har også vært med på å finansiere det norske klesmerker Fall Winter Spring Summer (FWSS), som på få sesonger har fått et solid fotfeste på det norske markedet. Kolleksjonen selges til 140 butikker i hele Skandinavia, og ifjor nådde omsetningen 34 millioner kroner. Da Veiby gikk inn som styremedlem i Blender Group i 2006 gikk selskapet med tap.

Når jeg nå sier opp, er det fordi jeg har lyst til å prøve nye muligheter i Blender, sier Glenn Veiby
Når jeg nå sier opp, er det fordi jeg har lyst til å prøve nye muligheter i Blender, sier Glenn Veiby (Foto: Fredrik Bjerknes)
– Selskapet var teknisk konkurs, og driften var preget av kaos. Eierne var typiske gründertyper som levde fra uke til uke. De var utrolige dyktige på salg, men trengte en «storebror» som kunne holde dem i ørene, sier Veiby.

Han har planer om å organisere motebedriften i tre divisjoner: en salgsdivisjon, en butikkdivisjon og en designdivisjon.

– Agenturvirksomheten vil fortsatt være motoren i selskapet, men vi vil satse tyngre på finansiering og utvikling av nye motekonsepter som markedet etterspør. Den norske motebransjen består av mange talenter, men designerne trenger bedre kunnskap om finansiering og distribusjon. Vi tilfører motebedriftene nødvendig finansiering og kunnskap om markedet. I tillegg sitter vi på et stort nettverk på distribusjonssiden, som vi håper kan åpne dører for flere, sier Veiby.

For en uke siden kjøpte Blender Group seg inn i det norske tilbehørsmerket Cala & Jade. Motebedriften ble lansert i 2007, og drives av Tina C. Skaar og Nina Amble Sandaas, som begge har bakgrunn fra den norske moteskolen Esmod. Kyrre Alver i Blender Group er storfornøyd med Veibys overgang

– Veiby har tung kompetanse innen strategi, finans og detaljhandel. Vi har ønsket at han skulle begynne å jobbe for oss i flere år, og han brukte fryktelig lang tid på å bestemme seg. Blender har store muligheter på markedet, men vi ser våre begrensninger og trenger dyktige folk som kan hjelpe oss å ta de riktige stegene, sier han.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia sier Glenn Veiby har vært og er en viktig ressurs for Amedia, og ønsker han lykke til med nye oppgaver: «Men jeg er glad for at vi også videre vil nyte godt av hans kompetanse, ved at han vil ivareta sentrale oppgaver for oss også etter at han går av som CFO,» sier han. Amedia har startet arbeidet med å rekruttere ny finansdirektør.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.