I dag presenteres avisenes opplagstall for 2014.

Tallene kommer med en ny målemetode som skal ta hensyn til at stadig flere er digitale abonnenter, eller en kombinasjon av papir- og digitalabonnent.

LES OGSÅ: Norske aviser opplagstall for 2014

Store utslag

Den nye målemetoden gjør blant annet at Aftenposten rykker ifra som landets største avis, mens VGs nettoopplag faller kraftig.

Men tallene regner ikke VGs over 50.000 abonnenter på plussløsningen. 

– Jeg vet hvor mange abonnenter jeg har på VG+, jeg. Så det har ingen betydning, sier sjefredaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG.

– Jeg skjønner dem ikke helt

Han er ikke nevneverdig bekymret over at målemetoden slår dårlig ut for VG.

– I dag tidlig var det det 51.400 abonnenter hos VG+. Vi klarer å kommunisere det til annonsemarkedet.  Når det gjelder de andre opplagstallene som ble presentert i dag, skjønner jeg dem ikke helt, men jeg engasjerer meg ikke så mye i det, sier Pedersen.

Og fortsetter:

–Jeg skjønner at det gir et mål på hvor mange som knytter seg til produktet og betaler for det. Men når det kommer til annonseeksponering, vil det være ulikt for hvordan man leser avisen digitalt.

LES OGSÅ: Nå er nett større enn papir

Ulike løsninge regnes sammen

En avis kan ha en e-avis-løsning med pdf-utgave av papiravisen, en digital abonnentsløsning som gir deg tilgang på nettavisen bak en mur eller en egen app.

De ulike løsningene kan bety store forskjeller for annonseeksponering, men regnes likevel sammen i den nye modellen for opplagstall.

Kan ikke regnes med på grunn av pressestøtte

Heller ikke Dagbladets plussløsning regnes med. Forklaringen er at opplagstallene også brukes til å beregne pressestøtte fra staten.

Kriteriene for digital pressestøtte er at den digitale utgaven må være en kopi av papirutgaven. Det kravet oppfyller ikke VG og Dagbladets plussløsniger.

Har flest daglige lesere

–  Jeg så en debatt i DN på dette, men det er ikke noe jeg er dypt engasjert i. Du trenger ikke lure på hvilket betalprodukt som har vokst mest det siste året. Det er selvsagt VG+, sier Pedersen.

LES OGSÅ: Se og Hør-fallet fortsetter

– Hvis du fikk bestemme, ville tallene til VG+ vært med i opplagstallene?

– Nei,  jeg engasjerer meg ikke i det. Det viktige for meg er at nærmere 2.4 millioner leser VG daglig. Jeg er fornøyd med at vi er dramatisk mye større enn alle andre på mobil – som leserforflytningen tydeligst seg mot. Og jeg er fornøyd med at vi hadde et driftsresultat før av- og nedskrivninger, på 328 millioner i 2014.  Det er fortsatt vesentlig å drive virksomhet som tjener penger, sier Pedersen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også:

Kjempesmell for Grand Hotel: Tallene er minst like ille som vi fryktet
Her avslører Audi hvordan neste generasjon A6 stasjonsvogn kan se ut
 
  Hvitevarene lever kortere og kortere