Det ble omsatt musikk for 15 milliarder dollar i verden i 2014, eller vel 121,2 milliarder kroner.

Det viser tall fra den verdensomspennende interesseorganisasjonen for musikkindustrien, The International Federation of the Phonographic Industry (IFPI).

Og for første gang i historien er de digtale inntektene like store som de fra fysisk salg.

Sony-sjefen: – Vi står ved skjæringspunkt

– Vi har kommet til et skjæringspunkt, sier tyske Edgar Berger.

Han er sjefen for hele Sony Musics virksomhet utenfor USA.

På en telefonkonferanse tidligere i dag oppsummerte han situasjonen musikkbransjen nå befinner seg i slik:

– Vi jobber oss gjennom tre store overgangen på en gang. Overgangen fra fysisk til digital, fra nedlastning fra strømming og fra pc til mobil. Tar man det i betrakning, klarer vi oss bemerkelsesverdig godt.

Trakk frem norske Kygo

Stu Bergen, som er Warner Musics sjef utenfor USA, snakket varmt om hvordan overgangen til det digitale markedet gjør at artister fra mer perifere markeder nå lettere enn før kan bli verdensstjerner.

Eksempelet hans: norske Kygo.

– Alle forandringene har gjort musikkindustrien mer kompleks, men den lar også fantastisk musikk reise raskere ut i verden enn noen gang, sier Bergen.

Tregere vekst enn forventet

Men selv om pilene peker oppover for det digitale musikkmarkedet, går det saktere enn mange hadde forventet.

Edgar Berger i Sony Music.
Edgar Berger i Sony Music. (Foto: Sony)
I 2009 anslo PricewaterhouseCooper (PWC) at det digitale musikkmarkedet skulle ta igjen det fysiske allerede i 2012.

Den gang så man også for seg en digital vekst på så mye som 28 prosent i året.

Realiten ifjor var at digitalomsetningen vokste med 6,9 prosent.

Alt annet enn strømming faller

Delvis skyldes den svakere utviklingen at prognosene ikke forutså betydningen av strømming, og at alle digitale inntektskilder foruten strømming nå også faller på verdensbasis.

Digitalt salg via nedlastning hadde et omsetningsfall på åtte prosent i 2014.

Også piratnedlastning legger en demper på veksten. Ikke minst gjelder det i Kina, som de store plateselskapene sier de ser på som markedet med størst potensial.

– Det er et piratproblem å bekjempe i Kina. Det er vanskelig å forstå hvordan de godtar å betale full vestlig pris for apper, men bare en brøkdel for musikk. Kina burde være et av verdens fem største musikkmarkeder, om ikke topp tre, sier Edgar Berger i Sony Music.

Norge langt fremme

I Norge passerte digitalinntektene det fysiske salget allerede i 2011 og utviklingen har bare fortsatt.

De digitale inntektene står allerede for 86 prosent av totalomsetningen i norsk musikk.

Edgar Berger i Sony trakk frem de nordiske landene da han snakket til verdenspressen i dag, og understreket at strømming er forretningsmodellen som skal få musikkbransjen til å vokse igjen.

– Strømming med abonnementsbetaling vil være hva forbrukerne beveger seg mot. Det er den raskest voksende delen av musikkindustrien. Det mest utviklede markedet er Sverige, hvor 77 prosent av de digitale inntektene nå kommer fra strømming, mer enn 30 prosent av befolkningen bruker strømmetjenester og mer enn 20 prosent betaler for det, sier Berger.

IFPI  legger i dag frem fasiten på hvordan det gikk med musikken i 2014: Les også:

Hun er verdens mestselgende artist

Dette tallet forklarer hvorfor Jay-Z, Apple og Google alle kaster seg på strømmebølgen i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.