Strømmeselskapet Netflix fikk langt flere nye abonnenter enn ventet i årets første kvartal, viser kvartalsrapporten som selskapet la frem etter USA-børsenes stengetid onsdag kveld.

Selskapet fikk 4,88 millioner nye abonnenter, mot selskapets egen prognose om en vekst på 4,05 millioner nye kunder i løpet av kvartalet.

Aksjen stiger kraftig i utvidet handel på Nasdaq-børsen onsdag kveld. Mens aksjen var ned i ordinær handel, stiger den i skrivende stund over 12 prosent til 534,25 dollar.

Aksjen er opp rundt 40 prosent så langt i år.

Oppstartskostnader

Selskapets finansielle resultater var imidlertid svakere enn ventet i kvartalet.

Netflix har gjennomført en aggressiv internasjonal ekspansjon de siste årene i takt med at veksten i det amerikanske hjemmemarkedet har bremset opp.

Dette har ifølge Marketwatch ført til en kostnadsøkning. I tillegg til oppstartskostnader bruker også selskapet mer penger på å kjøpe nytt innhold.

Selskapet fikk et resultat på 23,7 millioner dollar i årets første kvartal, ned fra 53,1 millioner dollar i tilsvarende kvartal året før.

Resultatet i årets første kvartal tilsvarer 38 cent per aksje og er dermed betydelig svakere enn markedsforventningen på 69 cent per aksje.

Inntektene var på 1,57 milliarder dollar, noe som var helt i tråd med estimatene som Thomson Reuters har hentet inn hos analytikerne.

I tilsvarende kvartal ifjor var inntektene på 1,27 milliarder dollar.

Les også:

Billigste svenskekrone på et halvt år

Advarer mot nye «flashkrasj»

- Vi trengte ikke å gjøre noe, vi tjente penger uansett  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.