Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Blogg

Færre lesere, dobler lønnen

Bloggeren Komikerfrue mistet en tredjedel av sine lesere da hun gikk til United Bloggers. Likevel tjener hun over dobbelt så mye. Aldri har så mange bloggere hatt millioninntekter.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Da bloggselskapet United Bloggers (UB) startet opp i januar i år, hentet det rundt 30 bloggere fra konkurrenten Nettavisen. Blant dem var Marna Burøe (34) som står bak bloggen «Komikerfrue».

Nettavisen

  • Har rundt 300.000 aktive bloggere på sin plattform.
  • 1,3 millioner unike besøkende per uke.
  • Står for 40 prosent av all trafikk i Mediehuset Nettavisen.
  • Bloggere er blant andre Sophie Elise, Ida Wulff, Mamma til Michelle og Pappahjerte.
Vis mer
Til tross for at hun har mistet én av tre lesere siden hun forlot Nettavisen, tjener hun betraktelig mer nå. Over 30.000 var innom bloggen hennes daglig før jul. Nå har leserskaren krympet til rett over 20.000, viser nye tall fra Blogglisten.no (se grafikk).

– Det er helt greit. Jeg sitter igjen med mine organiske lesere, det vil si de gode, faste leserne som har fulgt meg over alt, sier Burøe, som sier hun gikk til UB fordi bloggen hennes vokste seg stor.

Adlink

  • Eid av Aller Media.
  • Samarbeider med 50 blogger.
  • Har bloggere som Caroline Berg Eriksen, Trine Sandberg og Camilla Pihl.
  • Oppgir å treffe cirka 450.000 unike brukere pr uke via blogg.
Vis mer
– Nettavisens honorarsystem er urettferdig for bloggere som har mange lesere. Jo større bloggen ble, jo skjevere ble fordelingen. Hos UB opplever jeg en rettferdig fordelingsnøkkel, i tillegg til at en personlig manager der håndterer henvendelser og administrasjon slik at jeg kan bruke mer tid på bloggen, sier hun.

– Hvor mye mer tjener du nå enn du gjorde da du blogget hos Nettavisen?

United Bloggers

  • Etablert i desember 2014.
  • Har 97 bloggere, hvorav en tredel kom fra Nettavisen.
  • Oppgir å ha hatt 1,2 millioner besøkende i mars.
  • Bloggere er blant andre Komikerfrue, Lene Orvik, Marthe Borge og Anette Marie.
Vis mer

Stylista

  • Eid av Bonnier, og har syv bloggere, spesialisert på mote- og skjønnhet – blant andre Nette Nestea (Annette Haga) og Eirin Kristiansen.
  • Oppgir å ha vel 100.000 unike brukere og 300.000 sidevisninger i uken.
Vis mer
– Jeg kan si det slik at jeg lever dobbelt så godt som jeg gjorde ifjor og vel så det, ler Burøe, som er den største bloggeren hos United Bloggers.

Etter det DN erfarer tjener bloggere med Burøes lesertall rundt 700.000 kroner i året hos Nettavisen. Sophie Elise Isachsen skrev denne uken på sin blogg at hun tar ut mellom 40.000-50.000 kroner hver måned og sparer resten av det hun tjener, «som er en del». Etter det DN erfarer, tjener Isachsen rundt to millioner kroner.

Les også: Krever månedslønn for ett blogginnlegg

Betaler per klikk

Magasinsjef Gaute Tyssebotn i Nettavisen avviser at bloggere straffes økonomisk ved å bli større.

Bloggerne honoreres ifølge ham likt per klikk, og per klikk betaler stadig mer.

– Hos oss har vi en nøkkel der vi betaler en viss cut til bloggerne, og den er lik for alle uansett størrelse. Vi har jobbet med blogg siden 2009 og har valgt en modell som er levedyktig ut fra hva markedet er villig til å betale. Vi justerer opp modellene hos oss etterhvert som vi ser at omsetningen øker, og det gjør den stadig raskere, sier Tyssebotn.

Nettavisen har i første kvartal omsatt for 6,62 millioner kroner på partnerbloggene. Den delen av omsetningen som kommer fra salget av sponsede blogginnlegg, har økt med over 60 prosent fra samme kvartal ifjor. Tyssebotn vil av konkurransehensyn ikke si hvor stor del av omsetningen det er, men sier veksten gir grunnlag for å garantere bloggere stigende inntekter.

– Før var det slik at når en storkunde eller et mediebyrå hadde kjøpt en stor kampanje for si 280.000 kroner og hadde igjen 20.000 av budsjettet, valgte de å legge resten i blogg. I dag ser vi at de samme kundene har egne strategier der de vil assosieres med bloggere over tid og setter av egne poster i budsjettet til nettopp bloggmarkedsføring, sier Tyssebotn og fortsetter:

– Før justerte vi opp honorar­satsene til bloggerne én gang i året, de siste to årene har vi måttet justere hvert halvår. Men det er hele tiden viktig for oss at alle bloggere har like kontrakter. Derfor vil en stor blogger hos oss tjene vesentlig mer enn en liten.

Daglig leder Kjetil Manheim i Blogglisten.no har utarbeidet en rapport over bloggtall for første kvartal i år. Han sier det aldri har vært så mange bloggere med millioninntekt som det er i dag.

– Vi kan trygt si at et tyvetalls bloggere i Norge i dag tjener over én million kroner på bloggen, og det er flere enn det noen gang har vært, sier Manheim – og legger til at blogg­økonomien er i rask vekst.

Det er vanskelig å hente ut rene inntektstall for blogger, da inntektene kan være knyttet til andre aktiviteter, som bøker og events. Men DNs beregninger viser at de ti største bloggerne i Norge tjener over to millioner kroner i året på blogg.

Mistet tilfeldige lesere

Daglig leder Lauga Oskarsdottir i United Bloggers sier første kvartal har gått over all forventning, men vil ikke si hvor mye selskapet har omsatt for, fordi det «er blitt kontaktet av flere spennende selskaper vedrørende oppkjøp». I februar sa imidlertid salgssjef Fredrik Guttormsen i UB til DN at selskapet allerede i løpet av sin første måned hadde inngått annonseavtaler for seks millioner kroner.

– Men vi kan si at våre største bloggere har aldri tjent så mye penger før som de har gjort etter at de kom inn i UB, sier Oskarsdottir, som ikke vil gå med på at bloggere som Burøe har mistet lesere ved å gå over til UB:

– Det er feil at bloggerne som har gått over til oss har mistet lesere, i form av faste lesere. Alle våre bloggere har en jevn økning i faste lesere, men i overgangen fra Nettavisen har noen av dem mistet en del av den tilfeldige trafikken, som kommer fra Nettavisens redaksjonelle forsider. En stor del av bloggerne har derimot hatt en sterk økning i antallet faste lesere, sier hun.

Bonnier-eide Stylista har ulike avtaler med sine ulike bloggere basert på størrelse og etterspørsel, men heller ikke der er klikk ensbetydende med penger.

Bloggeren Anette Haga (24), som står bak bloggen «Nette Nestea», er etter det DN erfarer den bloggeren som tjener mest, til tross for at hun ikke har flest lesere.

– Vi gjør mange forskjellige kreative annonsørsamarbeid med bloggerne våre, og det er ikke alltid at trafikk spiller den største rollen, sier produktsjef Kaja Sofie Brændengen.

Aller-eide Adlink er hjem for store blogger som Caroline Berg Eriksen og Trines Matblogg. Produktsjef Thomas Veheim sier trafikktall har mye å si for hva bloggere tjener, men ikke alt.

– Andre faktorer som spiller inn er popularitet, anerkjennelse, troverdighet, etterspørsel i markedet og om det er en nisjeblogger.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

 

Les også:

VG gjør endringer  

Skor seg på egen forside  

Caroline Berg Eriksen - bak fasaden

 

Les hele avisen

Etterbørs Blogg
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.