Rapperen Jay Z er lei av at publikum og media gjør narr av hans nyervervede strømmetjeneste Tidal, etter at Tidal-appen i forrige uke hadde falt ut av listen over de 700 mest populære appene for iPhone.

På søndag la han ut en strøm av twittermeldinger om Tidal, som han kjøpte fra hovedaksjonær Schibsted for 464 millioner svenske kroner på tampen av januar.

I en av dem understreker han at Tidal har det fint, og at tjenesten har 770.000 abonnenter etter en måneds drift.

«Bare» 270.000 nye

Det han ikke nevner, er at Tidal og Wimp (Wimp var tjenestens forrige navn) allerede hadde 503.000 abonnenter på overtagelsestidspunktet. Netto tilvekst er dermed ikke mer enn rundt 270.000 kunder.

Den opprinnelige kundemassen er heller ikke av det mest solide slaget:

391.000 av Wimp og Tidals 503.000 abonnenter hadde fått Wimp som del av en pakkeløsning ved å kjøpe abonnement hos Telenor eller Canal Digital.

Tidligere har reforhandling av avtalene mellom Wimp og Telenor/Canal Digital medført at flere titall tusen Wimp-kunder har sagt opp abonnementet.

Wimp / Tidal

Antall kunder da Jay Z kjøpte selskapet

* Særlig fra Canal Digital

Kilde: Aspiro

 

Kjendistett

Madonna, Beyoncé, Coldplay, Rihanna, Kanye West, Daft Punk, Alicia Keys, Nicki Minaj, Calvin Harris, Jack White, Usher, Arcade Fire, Jason Aldean og deadmau5 har gått inn på eiersiden i musikkselskapet.

Madonna.
Madonna. (Foto: John Shearer / Invision / AP</font>)

I forbindelse med lanseringen av «nye» Tidal i New York 30. mars, lovet de å gi Tidal-kundene eksklusiv tilgang til nytt låtmateriale.

Jay Z hevder i en av sine andre tweets at «mange store selskaper» bruker «millioner» på en svertekampanje, men at Tidal ikke er mot noen.

«Vi er pro artist & fan,» skriver rapperen, som egentlig heter Shawn Corey Carter og er gift med popstjernen Beyoncé Giselle Knowles.

Tøff konkurranse

Jay  Z's tweets er et tydelig tegn på at kampen om strømmemarkedet er i ferd med å hardne kraftig til.

Noe av forklaringen er at resten av verden nå er i ferd med å oppdage det Norge og Sverige har skjønt for lenge siden: At strømming er fremtiden for musikkbransjen.

 

Spotify mot børs

DN skrev lørdag at den svenske strømmekjempen Spotify sikter mot børsnotering. Det norske investeringsfondet Northzone er blant storaksjonærene som venter på å ta gevinst på investeringen i Tidals svenske konkurrent.

Partner Tellef Thorleifsson i oppkjøpsfondet Northzone.
Partner Tellef Thorleifsson i oppkjøpsfondet Northzone. (Foto: Gunnar Blöndal)

Samtidig er hele markedet for strømming i helspenn om dagen, ikke minst som følge av Apples ventede lansering av en helt ny strømmetjeneste i juni.

Henter penger

Med 800 millioner Itunes-kontoer over hele verden og muligheten for å kjøre en ny strømmetjeneste rett i operativsystemet til alle Iphone-, Apple- og Ipad-brukere, kan Apple bli en livsfarlig utfordrer for både Spotify og Tidal «over natten».

Det er ikke uten grunn at Spotify i disse dager er i ferd med å hente inn 3,2 milliarder kroner i frisk kapital, noe som vil prise selskapet til 66 milliarder kroner (8,4 milliarder dollar), ifølge kilder DN har snakket med.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Slik feirer Google Apple Watch  

Bloggaktører i klinsj

Deler opp VG-redaksjonen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.