Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Facebook om samarbeidet med New York Times:

Facebook

– Det er ikke sånn at vi suger til oss alt for å sluke det

Slik skal New York Times, Buzzfeed og syv andre mediehus tjene på å gi bort innholdet sitt til Facebook.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Facebook lanserer i dag en ny tjeneste kalt Instant Articles – nyhetsartikler publisert rett på Facebooks plattform.

Les mer om tjenesten her.

Med seg på laget har Facebook fått ni store mediehus, blant dem The Guardian, New York Times, Spiegel og Buzzfeed.

Mediehusene som skal publisere rett på Facebook

New York Times

Buzzfeed

National Geographic

NBC

The Atlantic

The Guardian

BBC News

Spiegel

Bild

Vis mer
Om noe motvillig:

– Det er der leserne er, de er for store til å ignorere, sier Vivian Schiller til New York Times, med henvisning til Facebook og deres 1,4 milliarder brukere.

Hun er en tidligere leder i NBC og setter ord på frykten nettavisene har for at leserne forlater dem til fordel for Facebook.

Gir fra seg trafikken

Forhandlingene mellom mediehusene og Facebook har foregått i lengre tid.

LES OGSÅ: Tror Facebook forbereder hamskifte

Og nyheten vekker stor oppsikt.

Egmonts digitale sjefredaktør Jan Thoresen sier på Twitter at avtalen kommer til å snu opp ned på styrkeforholdet i publiseringsindustrien.

Nettavisene har siden starten levd av trafikk. Mye trafikk gjør det mulig å selge flere annonsevisninger, som igjen betyr mer penger i kassa.

Hvordan kan mediehusene da forsvare at de nå gir fra seg trafikken sin til Facebook?

Trafikk ikke lenger alt

Forklaringen er komplisert, og New York Times skriver at man i redaksjonen fortsatt frykter at man undergraver sin egen forretningsmodell.

Men essensen er at trafikk ikke lenger er den eneste komponenten som er avgjørende for å drive forretninger på internett.

LES OGSÅ: Schibsted Norge-sjef Didrik Munch tror VGs digitale dominans er truet

Buzzfeed: Innsikt = $$$

Daglig leder Ashley McCollum i Buzzfeed har sammen med administerende direktør Jonah Peretti forklarer i en bloggpost hvordan de forsvarer beslutningen.

Buzzfeed gir tre hovedgrunner, hvorav den kanskje viktigste knytter seg til buzzordet stordata.

– Hvis vi kan få innsikt ut av dataene vi får tilbake fra plattformene, kan vi lage bedre saker som treffer leserne våre bedre, skriver Buzzfeed.

Nettstedet bytter altså trafikk mot innsikt om leserne sine.

LES OGSÅ: Du er til salgs

Om byttehandelen er verdt det, gjenstår å se.

Ikke minst er usikkerheten større i mediehusene som har andre forretningsmdodeller enn Buzzfeed.

 

Lever av etterligninger av journalistikk

Mens New York Times får ti prosent av sine digitale inntekter fra innholdsmarkedsføring, artikler som etterligner redaksjonelt innhold, er dette bærebjelken i Buzzfeeds forretningsmodell.

Og i tillegg til å få kunnskapen som skal kunne gi leserne bedre saker, gir Facebooks plattform Buzzfeed også gode muligheten til å tjene godt på innholdsmarkedsføring.

Sponsede Facebook-poster skal kunne integreres i historiene.

Får selge reklamen selv

Mediehusene kan også velge å enten selge reklameplass i artiklene selv og beholde hele fortjenesten, eller la Facebook selge annonsene - mot 30 prosent provisjon.

Chris Cox i Facebook. Foto: Ramin Talaie/Bloomberg
– Facebook gjør det lett for oss å tjene på Instant Articles og lar oss forklare til annonsørene våre hvordan reklamen deres distribueres mellom våre sider og Facebooks, skriver Buzzfeed.

Et par artikler i uken

Samtidig er mediehusene forsiktige og vil ikke publisere mer enn et par artikler i uken enn så lenge. Tjenesten er også kun tilgjenglig på Iphone enn så lenge.

Det er nemlig en betydelig angst for hva som skjer med trafikken til nettaviser verden rundt hver gang Facebook med 1,4 milliarder brukere skrur på algoritmene som styrer innholdet i brukernes nyhetsstrømmer.

Les også: Facebook skrur til algoritmen for å løfte frem vennene dine

Les også: Slik ble Aftenposten rammet av Facebook-video

Facebook forsøker på sin side å forsikre mediehusene om at de ikke har planer om å erstatte aviser, radio eller tv - men være et tillegg.

– Dette er begynnelsen på noe vi tror kan fungere for noen mediehus, noen artikler og noen forretningsmodeller. Med det er ikke sånn at vi suger til oss alt for å sluke det, sier Facebooks produkdirektør Chris Cox til New York Times.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors på Twitter

 

Les også:

«Mobiltelefoner» med innebygd sigartenner og nistepakke

Ap foreslår Facebook- og Google-skatt for å hjelpe mediene

Gigantene dominerer markedet for apper  

Etterbørs Medier Facebook
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.