Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

PR-topper til DN:

NY TOPPSJEF. Styreleder Lars Erik Grønntun (til høyre) ledet prosessen med å finne ny toppsjef i Gambit H+K. Valget falt på Gaute Engbakk. Foto: Aleksander Nordahl
NY TOPPSJEF. Styreleder Lars Erik Grønntun (til høyre) ledet prosessen med å finne ny toppsjef i Gambit H+K. Valget falt på Gaute Engbakk. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Merker lite til økonomisk nedkjøling

Kommunikasjonsbyråene kan faktisk tjene på dårlige tider, forteller bransjetoppene som i dag var samlet på PR-konferanse i Oslo.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En rekke PR-byråer var representert under torsdagens konferanse «Maktens språk» i Oslo. Fall i oljeprisen har skapt betydelig pessimisme i norsk næringsliv, men pessimisnen er ikke å spore i PR-bransjen.

- Foreløpig har ikke det vært noen stor utfordring. Vi har et ganske bredt sortiment av tjenester, og noen av dem er mer påvirket av konjunkturer enn andre, sier Lars Erik Grønntun, Europa-sjef i Hill+Knowlton Strategies, selskapet som eier det norske kommunikasjonsbyrået Gambit H+K.

- Når det for eksempel blir nedbemanninger i bedrifter, fordrer det mer intern kommunikasjon. Ledelsen må ha veldig gode involveringsprosesser for de som blir berørt. Det påkaller våre typer tjenester, sier Grønntun.

- Og hvis det blir vanskeligere å finansiere ny virksomhet, må du kunne kommunisere bedre gjennom medier og på andre måter for å etablere ditt case i finansmarkedet. Nedgangskonjunktur drar derfor ofte i begge retninger. I de fleste markeder har dette i sum derfor ikke påvirket oss.

«Færre kule konferanser»

Også Ole Christian Apeland gjestet «Maktens språk»-konferansen, som ble arrangert i samarbeid mellom Gambit H+K og Dagens Næringsliv. Apeland er administrerende direktør i kommunikasjonsbyrået med samme navn.

- Hvordan merker Apeland nedkjøingen i norsk økonomi?

- I liten grad. Men kundene blir enda mer opptatt av våre tjenester skal gi resultater. Det er bra, for da blir vi flinkere, sier Apeland.

Partner i kommunikasjonsbyrået Zynk, Sigurd Grytten, forteller at rådgivning som er «kritisk» for selskaper, øker i krisetider.

- Er Zynk skjermet mot nedgangstider?

- Ja, vi er nok motsykliske, i likhet med andre innen «transition management». I endring har du behov for mer kommunikasjon, sier Grytten.

- Men det blir mindre behov for dyre, kule konferanser, og det blir færre kule brosjyrer og dyre årsrapporter. Men det holder ikke vi på med, så den nedgangen slipper vi, sier han.

Grytten refererer til en studie av hvordan finanskrisen i 2008 påvirket PR-bransjen i USA.

- 80 prosent av PR-byråene fikk lavere omsetning, men 20 prosent av selskapene fikk en så stor økning i omsetning at bransjens omsetning totalt sett vokste, sier Grytten.

Han forteller at Zynk har undersøkt virkningene av finanskrisen i Europa og Norge, og funnet de samme tendense der.

- Rådgivning som er kritisk, øker. Dette kan være rådgivning for å lykkes med krisepakker eller for å beholde omdømme etter en konkurs. Bedriftseieren i hjørnesteinsbedriften lurer på om han kan gå på Samvirkelaget etter han har lagt ned virksomheten. Det dreier seg om kommunikasjons du må ha.

- Merker Zynk økt etterspørsel etter denne typen tjenester nå?

- Vi har ikke opplevd krisetendenser, men regner med at vi vil få mer av den typen oppdrag når tidene vil bli røffere.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Anbefalte videoer