IOC annonserte i dag at alle de internasjonale rettighetene tv-rettighetene for OL fra 2018 til 2024 (totalt fire OL) er solgt, til en pris av 1,3 milliarder euro, eller over 11 milliarder kroner.

Discovery Communications, som eier blant annet Eurosport og TVNorge, får tildelt alle OL-rettighetene fra 2018 til 2024 for totalt 50 land, deriblant Norge.

– Dette er fantastiske nyheter for oss. De olympiske leker er og blir verdens største idrettsbegivenhet, og i Norge er jo vinter-OL større enn alt annet. Å forvalte disse rettighetene frem til 2024 er en drøm som går i oppfyllelse, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery Networks, sier Harald Strømme i TVNorge i et sitat som er sendt ut til flere norske medier.

– Fire OL! Hohohoho!

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland opplyser at Strømme ikke er tilgjengelig for noen ytterligere kommentar, men Strømme kommenter selv fangsten slik på Twitter:

Sportssjef Jan-Erik Aalbu i TVNorge:

Mye på betal-tv

I Norge skal OL-sendingene skal deles mellom TVNorge og Discovery Communications andre kanaler. Det vil bety mye OL på betal-tv, men eierne har forpliktet seg til å sende minst 200 timer gratis fra sommer-OL, og 100 timer gratis fra vinter-OL.

– Dette beviser at vi mener alvor med kjøpet av Eurosport, og at Discovery er langsiktig i sin tunge satsning på sport. Til høsten lanserer vi Eurosport Norge, og vi har gjennomført en rekke rettighetskjøp de siste ukene, sier Strømme i pressemeldingen.

– Dette er en historisk dag for oss. Vi er stolte over å kunne legge de olympiske ringene til Discovery Communications’ innholdspakke. Denne langtidsavtalen med IOC bekrefter Eurosports posisjon som Europas ledende sportskringkaster, og vil styrke Eurosports tilstedeværelse på alle plattformer vesentlig, sier David Zaslav, sjef for Discovery Communications i en pressemelding, og legger til:

- Med Eurosports stolte og lange tradisjon for å vise idrettsgrenene det konkurreres i under OL, er dette en perfekt match, både redaksjonelt og strategisk, sier han.

OL-effekten mye verdt

2014 var første gang OL havnet hos noen andre enn NRK. Da var det TV 2 som hadde rettighetene.

Mens NRK mistet store seerandeler i 2014, vokste TV 2 tilsvarende, og avstanden mellom de to kanalene var på sitt laveste nivå siden 2008.

Totalt anslår TV 2 at OL-effekten var med på å løfte TV 2s inntekter med 304 millioner kroner.

Les mer om TV 2 og NRKs reaksjon her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.