Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Annette Haga er en av Norges største motebloggere. Det som startet som en slags dagbok er nå blitt en blogg med over 70.000 lesere i måneden. Foto: Pressebilde
Annette Haga er en av Norges største motebloggere. Det som startet som en slags dagbok er nå blitt en blogg med over 70.000 lesere i måneden. Foto: Pressebilde les mer

30under30

Lever av å blogge

Annette Haga oppkalte bloggen sin etter en iste, lenge før hun kunne drømme om at bloggen skulle bli jobben. Syv år senere har hun over 70.000 lesere i måneden.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Jeg hadde kanskje ikke valgt det navnet om jeg visste hvordan bloggen min ville utvikle seg, haha.

Annette Haga

Alder: 24

Utdannelse: Bachelor i medier og kommunikasjon fra HiOA

Arbeidserfaring: Blogget i syv år (Nettenestea.com), selvstendig næringsdrivende, moteansvarlig i Bonnier-eide Stylista.no. Tidligere bloggredaktør i Side2 og delpartner i en nettbutikk.

Arbeidssted: Selvstendig næringsdrivende/Bonnier Media

Vis mer
– Hvordan ble du blogger?

– Jeg snublet tilfeldig over et par svenske blogger i 2008 og skjønte med en gang at dette ville jeg også begynne med. Jeg lærte faktisk mine første html-koder som tiåring, og synes det er gøy å leke meg i Photoshop, lage collager og skrive. I begynnelsen var bloggen min som en privat dagbok på nett, og det var først senere at interessen min for mote fikk større oppmerksomhet. Nå har jeg ikke det samme behovet for å utlevere meg selv som tidligere.

– Er du født sånn, eller har du blitt sånn?

– Jeg er nok både kreativ og en smule perfeksjonistisk fra naturens side, og bruker mye tid på det jeg interesserer meg for.

Annette Haga er nummer 4 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.

– Hva er det mest spennende som skjer i bransjen din for tiden?

– Det er veldig gøy at annonsører virkelig har begynt å skjønne verdien i å bruke bloggere i markedsføringsstrategien sin, og at man tenker mer utradisjonelt enn tidligere. Det er også blitt mer vanlig at bloggere inngår langvarige samarbeid og fungerer som ambassadører for produkter og merker.

– Hvordan holder du deg oppdatert?

– Jeg holder meg oppdatert først og fremst via sosiale medier, i tillegg til jobben min i Stylista. Jeg synes det er viktig å følge med på hva som skjer internasjonalt. Vi nordmenn har jo gjerne en tendens til å henge litt etter. Blant annet synes jeg mange av de store, svenske motebloggene har en høyere standard på hva de publiserer.

Les også om Sara Övinge (26), som har spilt fiolin siden hun var 4 år, eller Mathias Fischer (22) som er kommentator i Bergens Tidende.

– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier og hvilke plattformer bruker du?

– Instagram er definitivt blitt like viktig, om ikke mer, som bloggen i seg selv. Det er den enkleste måten å nå ut til nye, potensielle lesere på, så hvert eneste Instagram-bilde jeg legger ut er nøye gjennomtenkt. Jeg har også en åpen Snapchat-konto der leserne kan bli med bak fasaden, og jeg har troen på at Snapchat kommer til å bli like viktig som Instagram fremover. Jeg er vel mer eller mindre pålogget sosiale medier konstant.

– Hva er ditt personlige mål?

– Jeg elsker å ha friheten til å kunne styre min egen hverdag, og håper jeg kan fortsette med det så lenge som mulig. Ettersom jeg kan jobbe fra hvor som helst i verden, har jeg som mål å reise mest mulig, for man vet aldri hvor lenge det varer. Bransjen min er såpass ny og uforutsigbar, noe jeg synes er veldig spennende å være en del av. Jeg setter meg ofte flere, kortsiktige mål for bloggen min, og ett av dem akkurat nå er å få 100.000 følgere på Instagram. Akkurat nå har jeg rundt 92.100.

– Hva skal til for å bli god i din bransje?

– Det kommer an på hva slags blogg man har, men det er viktig å være dedikert. Du kan ikke publisere halvveis gjennomførte blogginnlegg et par ganger i uken, du er nødt til å oppdatere ofte og jevnlig med inspirerende bilder og tekst. Ellers vil du ikke klare å holde på leserne over tid. Uansett om det er hverdag, helg eller ferie, så er hodet nødt til å være «pålogget». For å kunne leve av å blogge, er du nødt til å ha bygget deg opp en stor leserskare, samtidig som du er en profil som annonsører ønsker å assosieres med.

– Hva gleder du deg mest til i sommer?

– Jeg har allerede startet ferien med en tur til New York, og i slutten av juni reiser jeg til Marbella med forloveden min. Jeg kunne ikke bedt om en bedre start på sommeren! Ellers håper jeg på knallvær her hjemme så jeg kan nyte den norske sommeren på Tjøme. Det finnes ikke noe bedre enn norsk sommer.

Les hele avisen

Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), Aksel Braanen Sterri (28) som er kommentator i Dagbladet, Maria (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette (24), Christine (24) som jobber i Facebook, regissør Henrik Martin (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Blogg Unge talenter Medier 30under30
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer