Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Even Sandvold Roland skapte storm på Twitter som 18-åring og ble kalt drittunge av Warner Norge-topp. Nå har han gjort kometkarriere i kommunikasjonsbransjen. Foto: Per Ståle Bugjerde
Even Sandvold Roland skapte storm på Twitter som 18-åring og ble kalt drittunge av Warner Norge-topp. Nå har han gjort kometkarriere i kommunikasjonsbransjen. Foto: Per Ståle Bugjerde les mer

30under30

«Drittunge» gjør kometkarriere

– Norge er et veldig lite land. Gjør du slett arbeid eller behandler folk dårlig, kommer det veldig fort tilbake og tar deg, sier pr-talent Even Sandvold Roland.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Even Sandvold Roland fikk sitt gjennombrudd i norsk offentlighet da han som 18-åring ble kalt «drittunge» av Warner Norge-toppen Terje Pedersen på Twitter. Roland skulle bare klage på at han ikke fikk kjøpt en ny plateutgivelse på Itunes, men svaret han fikk skapte storm på sosiale medier.

Even Sandvold Roland

Alder: 24

Utdannelse: Medielinjen fra Nesbru Videregående Skole, Fadderuke på Blindern

Arbeidserfaring: Reporter i VG Nett, kommunikasjonsrådgiver i Geelmuyden.Kiese, leder og grunnlegger av kommunikasjonsbyrået Rotor, kommunikasjonssjef i Adecco Norge

Stilling: Konsulent Varde Hartmark

Vis mer

Året etter ble han ansatt som rådgiver i pr-byrået Geelmuyden.Kiese, og siden har han gjort kometkarriere i kommunikasjonsbransjen.

– Født sånn eller blitt sånn?

– Blitt sånn. Det begynte veldig tidlig. Jeg har foreldre som ikke var så glade i babyspråk, så jeg ble interessert i språk og ord fra jeg var veldig liten. Og på videregående var jeg veldig heldig og fikk en lærer i medie- og kommunikasjonsfag som formet meg. Han ga meg store utfordringer og stilte strenge krav.

Even Sandvold Roland er nummer 7 av 30 i DNs sommerserie om unge talenter i bransjene Etterbørs følger. Du kan lese resten av serien her.

– Hva driver deg?

– Vi har aldri hatt så store muligheter som nå. Da tenker jeg på alt fra hvordan bedrifter skaffer kunder og tjener penger til hvordan vi snakker sammen, reiser, og hvordan mediene formidler informasjon. Det som driver meg er å være midt oppi denne utviklingen og hjelpe andre med å se alle mulighetene.

Les også om Sara Övinge (26), som har spilt fiolin siden hun var 4 år, eller Henrik Martin Dahlsbakken (26), som er filmregissør.

– Hvor mye tid bruker du på sosiale medier, og på hvilke plattformer?

– Mellom tre kvarter og en time hver dag. Jeg er nysgjerrig på hvordan jeg bruker tiden min, så dette har jeg målt. Jeg brukte en tjeneste som heter Rescuetime, som jeg installerte på maskinen min for å få oversikt.

– Hvordan holder du deg oppdatert?

– Jeg bruker veldig mye Twitter og Linkedin, og er blitt veldig glad i den nye nyhetsappen til Buzzfeed. Den samler de viktigste nyhetene på en veldig oversiktlig måte og jeg får vite hva som er det absolutt viktigste som skjer i verden akkurat nå.

– Hva er det mest spennende som skjer i din bransje nå?

– Alle disse fagdisiplinene som tidligere var isolerte, er nå i ferd med å møtes på midten. Jeg jobber i et management consulting-selskap som også gjør kommunikasjon, pr-byråer begynner å gjøre reklame, reklamebyråer gjør pr – så vi er i en veldig omveltning hvor mye av de tradisjonelle grensene og skillene er i ferd med å bli utfordret og endret. Det stiller større krav til oss, for det er ikke lenger «fagsilo».

– Hvordan ble jobben din?

– De aller fleste mulighetene jeg har fått, har jeg fått fordi jeg har sørget for at de jeg har jobbet med tidligere, sitter igjen med et godt inntrykk av meg og vil anbefale meg videre. Det er vanvittig viktig. Norge er et veldig lite land. Gjør du slett arbeid eller behandler folk dårlig, kommer det veldig fort tilbake og tar deg.

Les også om Mathias Fischer (22), som er kommentarer i Bergens Tidende, eller Annette Haga (24), som lever av å blogge.

– Hva er ditt personlige mål?

– Jeg har det skikkelig gøy og får jobbe med morsomme ting og lære masse, og så håper jeg at jeg blir litt klokere underveis. Jeg er var for mål av den typen, for jeg tror det er lett å få tunnelsyn på livet. Mens jeg gikk på videregående, var jeg overbevist om at jeg skulle jobbe i filmbransjen. Derfor holdt jeg på å takke nei til en journalistjobb i VG Nett, men jeg ble heldigvis overbevist av en god venn om å ta jobben.

– Hva skal til for å bli god i din bransje?

– Utømmelig nysgjerrighet. Hvis du begynner å slå deg til ro med det du tror du vet og tror du kan, blir du utdatert fort. Jeg snuser på mange fagområder, for jeg tror vi som driver med kommunikasjon må skjønne hva som skjer rundt oss.

– Hva må sjefen gjøre for å dyrke frem talenter?

– Jeg har sett mange eksempler på bedrifter som går høyt ut og skal få inn neste generasjons talenter og bruker mye penger på nettopp dette. Straks de unge kommer inn i bedriften, blir de tvunget inn i samme gamle rutiner og prosesser. Det er meningsløst. Nøkkelen ligger i å gi dem spillerom og eierskap til det de driver med.

Les hele avisen

Eller les om superteam Aleksander og Thea i Try (26), Aksel Braanen Sterri (28) som er kommentator i Dagbladet, Maria (21) som har skrevet boken «Alle utlendinger har lukka gardiner», Sara Övinge (26) som er den yngste uteksaminerte fra diplomstudiet ved Musikkhøgskolen noensinne, gravejournalisten Anders Fjellberg (26), bloggeren Annette (24), Christine (24) som jobber i Facebook, regissør Henrik Martin (26) eller Mathias Fischer (22) som skriver kommentarer i BT.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Unge talenter PR 30under30
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer