Spotify tilbrakte nemlig fem dager på niende plass i Apples App Store i USA i forrige uke, ifølge Bloomberg.

Man må tilbake til desember 2013 for å finne forrige gang den svenske strømmetjenesten hadde en så sterk posisjon på nedlastningslisten.

Tallene inkluderer imidlertid ikke variasjoner i abonnentene hos Spotify. Strømmetjenesten tilbyr både «freemium» - gratis tilgang til musikk, men med reklame, og en reklamefri «premium»-versjon, som i USA koster 9,99 dollar.

Strømmekrigen magasinetPlus

Det er dermed for tidlig å si om veksten i nedlastninger har noe å si for Spotifys andel av betalende kunder. Ifølge en oversikt DN lagde i forrige uke, har Spotify 20 millioner betalende abonnenter på verdensbasis.

LES OGSÅ: Norske Kygo fronter nye Apple Music

– Apple-lansering hjelper resten

Deleier i Spotify, Robert Ahldin, skriver på Twitter at han tror Apple Musics lansering gagner de fleste strømmetjenestene, fordi det blir mer oppmerksomhet rundt de ulike strømmetilbudene.

– Min teori er at Spotifys brukermasse vil øke som en konsekvens av Apples satsing på strømmetjenester, skriver Ahldin.

Det samme sa nestsjef for investeringer i Jay Z'-selskapet RocNation, Lior Tibon, da DN intervjuet han i juni.

Roc Nation eier norsk-svenske Tidal gjennom selskapene Aspiro og Project Panther Bidco.

– Jeg tror det vil være sunt for bransjen. Det vil hjelpe den med å bli mainstream. Sånn sett vil hele strømmeindustrien tjene på at Apple trer inn på markedet, sa Lior Tibon.

LES OGSÅ: Hilser Apple velkommen dnPlus

Bloomberg skriver også at Spotify opplevde en økning i antall nedlastninger da Tidal ble lansert tidligere i år.

LES OGSÅ: Fikk drahjelp av Taylor Swift dnPlus  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.