Det svenske mediehuset MTG, som blant annet eier TV 3 og Viasat her i Norge, har kjøpt majoriteten av aksjene i Zoomin.TV.

Zoomin.TV lager både videojournalistikk for en rekke mediehus verden rundt, men styrer også Europas største – og verdens 5. største – Youtube-nettverk.

Verdens femte største Youtube-nettverk

Som Youtube-nettverk forvalter Zoomin.TV en stall av Youtube-talenter og deres Youtube-kanaler, på samme måte som Nordic Screens gjør i Norge og United Screens i Sverige.

10. juli kjøpt MTG også Youtube-nettverket Splay, som blant annet huser de norske stjernene «Prebz og Dennis».
10. juli kjøpt MTG også Youtube-nettverket Splay, som blant annet huser de norske stjernene «Prebz og Dennis». (Foto: Dagens Næringsliv)
Zoomins nettverk har to milliarder videovisninger i måneder og 100 millioner abonnenter på tvers av Youtube-kanalene.

Betaler 400 millioner kroner

MTG opplyser at oppkjøpet tar utgangspunkt i at selskapet verdsettes til 88 millioner euro.

Dermed må MTG ut med 44,9 millioner euro, eller 400 millioner kroner med dagens kurs, for å sikre seg 51 prosent av aksjene.

Oppkjøp for én milliard kroner

I takt med at tradisjonell tv-titting er på vei ned blant ungdom, leter de store kanalene etter riktig sted å møte fremtidens seere.

Oppkjøpet av Zoomin.TV er i så måte MTGs tredje fremstøt på like mange uker (se faktaboks) og kanalen har nå investert over 1,1 milliard kroner i å sikre seg seerne som ikke ser tv.

Les mer om MTGs oppkjøp i Splay.

Ler mer om MTGs oppkjøp i ESL og hvordan esport opplever «et gullrush».

Skal samarbeide om esport

Zoomin.TV har over 30 ulike kanaler, som spenner fra vitenskap til viralvideoer. Et av deres største områder er esport, og MTG opplyser at de har planer om et tett samarbeid mellom ESL og Zoomin.TV.

MTG kjøpte 1. juli verdens største esport-arrangør, ESL, for 700 millioner kroner.

– Vi bygger et nettbasert økosystem som står klart til å kapitalisere på det neste steget i evolusjonen til video, sier administrerende direktør Jørgen Madsen Lindemann i MTG i en pressemelding.

Kaster seg inn i kampen om esport

DN har tidligere skrevet om hvordan en rekke tradisjonelle tv-aktører har kastet seg inn i kampen om esport.

TV 2 har startet sin egen esport-liga i Norge, i samarbeid med Alitbox. Telenor er blitt hovedsponsor for Norges største dataspillliga.

LES OGSÅ: Spill om norsk e-sport

Johan Lie Hammerstrøm, som kommenterer teknologi og spill i DN, beskriver det hele som et gullrush.

– Jeg tror kjøpet føyer seg inn i en trend der store, etablerte medieaktører kommer til å prøve å kaste seg på gullrushet innenfor e-sport. De ser at man får tilgang til akkurat den typen seere de ellers sliter stort med å tiltrekke seg, sa Hammerstrøm til DN tidligere i juli.

 

00:00
Publisert:

 

Les også: 1,7 mill. for leilighet uten eget bad

Råvarekrakk kan gjøre landet til «det nye Hellas»

Asia i dag: Nekter Obama å bo på kinesiskeid hotell i New York

 

Se også:

En gresk viking:

En gresk viking
Han har hakekors på armen, liker vikinger, men er ingen nazist. Ilias Kasidiaris ønsker å ta makten i Hellas.
00:45
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.