Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Sitatfusk i DN

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I artikkelen Klagemuren som ble publisert i DN Magasinet lørdag 25. juli, er flere beskrivelser og sitater tilsynelatende innhentet av DNs reporter i virkeligheten hentet fra en artikkel i magasinet The New Yorker uten at vi har oppgitt magasinet som kilde. Vi har i samme sak også gjengitt en uttalelse fra en amerikansk professor til New York Times uten kildehenvisning. En slik fremgangsmåte er selvsagt i strid med våre retningslinjer, og vi beklager sterkt det inntrufne. Den opprinnelige artikkelen er fjernet fra avisens nettsider.

Etter at jeg ble kjent med denne saken mandag morgen, ba jeg om at vi sjekket også eldre saker skrevet av samme reporter for å finne ut om dette hadde forekommet tidligere. Vi har avdekket at i 2011 skrev vedkommende journalist en artikkel i Dagens Næringslivs magasin D2 med tittelen «Eggimellom», der sitater og hendelser var hentet fra The New Yorker, uten at dette fremkom av saken. Tilsvarende metode ble benyttet i en artikkel om verdens billigste Michelin-restaurant. Denne skrev reporteren for D2 i 2012. Nettpublikasjonen Journalisten skrev mandag at beskrivelser i D2s artikkel er påfallende like beskrivelser i en artikkel som sto i Traveller.com året før.

Journalisten som har gjort dette er lei seg og har beklaget. Han sa tidligere i sommer opp sin stilling i avisen, uavhengig av denne saken. Dagens Næringsliv satser betydelig med ressurser på kritisk og undersøkende journalistikk. Vi arbeider kontinuerlig med rutiner og faktasjekk. I disse tilfellene har vi dessverre vært for dårlige. Det beklager jeg.

 

Amund Djuve, sjefredaktør

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Anbefalte videoer