Artisten Prince flyttet tidligere i år over hele sin katalog til Jay Z-eide Tidal (tidligere WiMP).

I helgen ble det klart at hans kommende album, «HITNRUN», kun blir tilgjengelig på den tidligere norskeide strømmetjenesten 7. september.

- Etter ett møte, var det åpenbart at Jay Z og teamet han har samlet sammen hos Tidal anerkjenner og applauderer jobben ekte musikere legger i arbeidet med å oppnå det aller beste mulig, i denne avgjørende tiden i musikkindustrien, skriver Prince i en pressemelding.

«Slaveri»

I  forbindelse med albumannonseringen, gjorde Prince et intervju med ti journalister i Minneappolis i helgen.

NPRs journalist Eric Deggans var til stede, og rapporterer i etterkant at Prince fyrte løs mot plateselskapene.

-Platekontrakter er akkurat som, og jeg skal bruke ordet: Slaveri, sa Prince, før han fortsatte:

-Til unge artister vil jeg si: Ikke signér.

Kun på Tidal

Forsker Daniel Nordgård ved Agderforskning er ekspert på musikkstrømmemarkedet, og sier at det å droppe plateselskapene har vært en diskusjon helt siden helt siden Radiohead lot publikum selv bestemme hvor mye de ville betale for «In Rainbows» i 2007.

- Analyser har vist at å  droppe å gi ut gjennom plateselskap har mest effekt for artister som er store og etablerte, med nok nedslagskraft og økonomisk tyngde, og dermed ikke trenger risikokapitalen plateselskapene bidrar med, sier Nordgård.

LES OGSÅ: Hanket inn 11 mill. på én måned dnPlus

Prince sitt nye album skal altså kun ligge på Tidal, ifølge pressemeldingen. Det vil i så fall være en endring fra praksisen som har vokst frem de siste månedene, der artister som Dr. Dre, Pharrell Williams og Rihanna har gitt ut album og låter som er eksklusive på én strømmetjeneste i en kort periode, før de legges ut på flere.

- Tidal vil sannsynligvis få en positiv effekt, men det blir interessant å se om Prince tjener eller taper på det. Det er ikke sikkert han vil tjene like mye som Tidal, sier Nordgård.

For mens Prince går glipp av eventuelle inntekter fra andre strømmetjenester, vil fansen måtte betale for Tidal-abonnement for å høre albumet.

Ikke overrasket

Administrerende direktør i Universal Music, Petter Singsaas, merker seg at Prince-utgivelsen ser ut til å være en lengre avtale enn tidligere avtaler. Han er ikke overrasket over at Prince kritiserer plateselskapene.

-Det er vel kanskje 20 år siden Prince ville ut av avtalen med Warner og skrev «Slave» på kinnet sitt, så dette er vel ikke noe nytt fra hans side, sier Singsaas.

Han påpeker at Prince kontrollerer sine egne rettigheter og kan gjøre som han vil.

-Det er jo skjønnheten i den nye musikkverdenen. Han ønsker å gjøre ting selv, vi gjør våre ting på våre måter. Vi jobber med markedsføring og promotering – noe vi ser artistene verdsetter, sier Singsaas.

 

Plateselskapene skeptisk

DN har tidligere skrevet om hvilke konsekvenser økt eksklusivitet på strømmetjenester kan få for musikkbransjen.

Plateselskapene er ikke fan av disse løsningene. Derfor er det kun artister med kontroll over egne masteropptak (den første innspilte versjonen av en sang, journ.anm), som selv kan plassere låtene sine eksklusivt på en strømmetjeneste.

Universals Singsaas mener det er vanskelig å spå hvilket utfall utgivelsen til Prince vil få.

-Vi mener man bør være tilgjengelig på flest mulig plattformer, men det kan sikkert menes noe om albumet noen måneder etter lanseringen, sier han.

Interessert i å lese mer om «Strømmekrigen»? Les DN Lørdags artikkel om endringene i musikkbransjen.

Direktør Marte Thorsby i plateselskapenes bransjeorganisasjon Ifpi tror vi vil se mer eksklusivitet i tiden fremover.

- Men en viktig suksessfaktor for at strømmetjenestene har tatt så stor del av markedet i Norge på kort tid har vært at de er publikumsvennlige – man får stort sett alt man ønsker seg et sted, og trenger ikke abonnere på flere, sier Thorsby.

I påsken 2016 varslet  rapperen Jay Z via svenske advokater omfattende krav mot Schibsted og de andre selgerne av Tidals morselskap Aspiro. Les bakgrunnen: Dette er striden om Tidal (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Se DNTV: Kinesere luksusshopper i Norge

Kinesere luksusshopper i Norge
Klokker av merket Rolex og Patek Philippe til over hundretusen kroner: Kinesiske turister på luksusshopping i Oslo vet hva de vil ha. Gruppen utgjør omlag 80 prosent av de utenlandske kundene, og butikken har derfor egne ansatte som snakker språket.
01:07
Publisert: