Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Reklame

Mener internettreklame på mobil vil overgå avisreklame

Til neste år.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mediebyrået ZenithOptimedia venter at internettreklame på mobil vil overgå avisreklame i 2016.

Det opplyses i en pressemelding fra ZenithOptimedia mandag.

Mobilreklame ventes vokse med 38 prosent fra 2015 til 2016 til totalt 71 milliarder dollar, mens forbruket av avisreklame ventes å falle med fire prosent til 68 milliarder dollar.

Mobilreklame ventes å ha en andel på 12,4 prosent av reklameforbruket i markedet i 2016 og avisreklame 11,9 prosent.

«Mobilreklame er fortsatt drivkraften bak veksten i hele reklamemarkedet, og vil bidra med 83 prosent av nye investeringer mellom 2014 og 2017», heter det.

Samtidig kutter byrået vekstanslaget for annonse- og reklameforbruk globalt i 2015 til 554 milliarder dollar. Det tilsvarer en vekst på 4,0 prosent fra 2014, mot tidligere anslått vekst på 4,2 prosent.

Markedet ventes å øke med fem prosent i 2016, for så å øke med 4,4 prosent i 2017.

Andelen til internett-reklame på mobil ventes stige fra 5,7 prosent av det globale annonsemarkedet i 2014 til 15,0 prosent i 2017, fremgår det videre.

ZenithOptimedias prognoser tilsier videre at internettreklame på desktop vil utgjøre 19,1 prosent av dey totale forbruket i 2017.

Samlet andel for reklame på internett, mobil og desktop, ventes med det å utgjøre 34 prosent av forbruket i 2017, like bak TV-reklame med en andel på 35,9 prosent.

«Disse vekstratene lagt til grunn, vil internett-annonsering innhente TV i 2018», heter det.

 

Les også: - Nå er det er ikke noe som holder oljeprisen oppe

- Vi bergensere er som kjent engasjerte, og da koker det fort over

- En turboeffekt i boligmarkedet med overprising som i verste fall trigger en finanskrise

 

Se også:

Solberg om skjebnevalget i Bergen og Oslo:

 

Etterbørs Medier Media Opera Software Polaris Media Norske Skogindustrier Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.