«Trenger du et forbrukslån? Da kan du klikke deg inn på FairLån. Har hørt at den skal være veldig bra, og hva er vell bedre enn det?»

Slik starter blogginnlegget til den 16 år gamle jenta, hvor det danske selskapet FairLån står som samarbeidspartner.

16-åringen har tilsynelatende skrevet blogginnlegget selv og forklarer at forbrukslånet har gode betingelser og kan bestilles enkelt via tekstmelding.

Forbrukerombudet har fått tips om innlegget fra lesere av bloggen og er ikke i tvil om at dette strider mot markedsføringsloven.

– Vi mener det er ulovlig å markedsføre forbrukslån på en blogg som hovedsakelig leses av barn og unge, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Det danske selskapet forklarer i en e-post at det ikke visste at det var en blogger under 18 som skrev artikkelen, for det fikk beskjed fra forbrukerombudet i Norge.

«Da vi fikk vite det ba vi straks vår samarbeidspartner om å slette innlegget. Vi er meget lei oss for dette», skriver selskapet i en e-post til DN.

Selskapet forklarer videre at det var et mediebyrå i Danmark som knyttet kontakten og ba noen bloggere om å skrive innlegg på vegne av FairLån.

«Det var et uheldig uhell, og vi har nå laget noen klare retningslinjer for vårt mediebyrå», skriver Fairlån.

Slettet innlegget

Forbrukerombudet har bedt selskapet bak fair-laan.no om å bekrefte at det ikke skal rette reklame for lånenettstedet mot personer under 18 år.

Forbrukerombud Gry Nergård har aldri opplevd at en låneaktør markedsfører seg mot barn gjennom en blogg skrevet av en 16-åring.
Forbrukerombud Gry Nergård har aldri opplevd at en låneaktør markedsfører seg mot barn gjennom en blogg skrevet av en 16-åring. (Foto: Mikaela Berg)
– Å få tilbud om penger fremstår utvilsomt som fristende for barn. Ved å spille på hvor enkelt det er å låne penger, utnytter selskapet barns manglende erfaring med låneprodukter, og villeder dem til å tro at forbrukslån er en rimelig måte å få tilgang til penger på, sier Nergård.

Hun understreker at selskaper som reklamerer for produkter som har 18 års aldersgrense må ta hensyn til hvem markedsføringen treffer når de velger reklamekanaler.

«Skal ikke skje»

– Enkelte produktreklamer er ikke egnet i kanaler hvor barn lett kan bli eksponert for reklamen. Forbrukslån er et eksempel på et slikt produkt, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Ifølge fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjellbostad, er det første gang de ser en låneaktør markedsføre seg mot barn gjennom bloggen til en jente under myndighetsalder. Hun ønsker ikke å henge ut bloggeren bak innlegget.

– Det er aktørene bak slike tjenester som må slutte med en slik lovstridig praksis. Her har de brukt en kanal som er rettet mot mindreårige, og det skal ikke skje, sier Skjellbostad.

– Kommer selskapet til å bli bøtelagt?

– Nei, vi avventer en tilbakemelding fra selskapet. Vi ser ikke på dette som en sanksjonssak, sier hun.

Forbrukerombudet er ikke kjent med hvor mye selskapet har betalt bloggeren for innlegget.

Bloggerens foreldre har ikke besvart DNs spørsmål.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.