Som forventet har annonsesalget i dagspressen dalt siden ifjor. I gjennomsnitt har aviser som VG, Aftenposten og Dagbladet mistet nær en av fire annonsekroner i denne perioden. Også ukepressen, magasiner og fagpresse har lavere omsetningstall.

Digitale flater har derimot hatt en økning på 12,1 prosent.

Men annonseøkningen på nett er lav sammenlignet med tidligere år. I september ifjor ble det målt en økning på 30,4 prosent i omsetning digitalt sammenlignet med september 2013.

Stabil utvikling

Reklamesalget til og med september ligger på 6,772 milliarder kroner. I september i 2014 viste tallene en omsetning på 6,801 milliarder.

Daglig leder Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen, mener dette vitner om en utvikling som likevel er tilnærmet stabil.

- En liten tilbakegang på cirka 30 millioner tilsvarer 0,4 prosent, skriver hun i en pressemelding.

Digital markedsandel øker

Den digitale markedsandelen er fortsatt i vekst.

- Internett har en markedsandel på 28,6 prosent. Det er 3,2 prosentpoeng mer enn tilsvarende periode i 2014. For 2014 totalt, var markedsandelen på 26,2 prosent for hele året, sier Gjerstad.

Tv omsetter mest

Tallene viser også at tv fortsatt har en sterk posisjon og markedsandelen ligger på 37,9 prosent. For hele 2014 var markedsandelen til tv 37,3 prosent. Dermed kan tv-bransjen skilte med høyest omsetningstall blant mediene.

Mediebyråforeningens Mediebarometer omfatter cirka 60 prosent av alt reklamesalg i Norge, og gir derfor en brukbar pekepinn på utviklingen i reklamemarkedet.  Mediebyråene omsetter i hovedsak merkevareannonser. Barometeret inkluderer derfor ikke viktige aviskategorier som stillings- og eiendomsannonser.

 

Les også:
BarentsObserver-redaktør får bli

Landslagskamp ga tidenes TVNorge-tall

- Jeg vet fortsatt ikke hvordan jeg skal forklare mine foreldre hva de skal med Twitter  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.