Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

David Polinchock (f.v.) reiser verden rundt med 13 åringene Sydney Polinchock og Luke Hunter, og snakker om ungdommens forhold til teknologi. Foto: Ida Johannessen
David Polinchock (f.v.) reiser verden rundt med 13 åringene Sydney Polinchock og Luke Hunter, og snakker om ungdommens forhold til teknologi. Foto: Ida Johannessen les mer

Mediekonferansen 2015

13-åringene som skyr Facebook

13 år gamle Luke misliker sosiale medier, men bygger sine egne datamaskiner. Jevngamle Sydney hater nettannonser og bruker gjerne hele dagen på spill og tv-serier.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

- Jeg skriver ofte inn et falsk navn og en falsk e-postadresse for å slippe forstyrrelser fra annonser og reklame, sier Sydney Polinchock (13).

Sammen med sin far, medie- og teknologiforsker David Polinchock, reiser hun verden rundt og holder foredrag der de samtaler om tenåringers forhold til teknologi i hverdagen.

Fredag besøkte de Mediekonferansen 2015 på Norefjell og innledet konferansens andre fagdag med sitt kritikerroste foredrag.

- Liker ikke sosiale medier

Med på laget har de 13 år gamle Luke Hunter. Luke representerer tenåringer som er over gjennomsnittet interessert i teknologi. Han interesserer seg for teknologien bak produkter og lager gjerne sine egne maskiner. Sydney derimot beskriver seg som mer "normal" sammenlignet med klassekameraten.

- Jeg liker ikke sosiale medier. Jeg ser ikke behovet for det, samtidig som det innebærer en risiko når man skal ut i arbeidslivet. Jeg ser heller videoer på nett og hører på podkaster, sier Luke.

Ei heller Sydney er spesielt opptatt av Facebook, og vier heller sin fritid til spill og streaming av TV-serier.

- Jeg har Facebook, men det er bare fordi jeg trengte det for å komme videre i et spill jeg bruker mye tid på. Det er ingenting på Facebook-profilen min, jeg bryr meg ikke hvis noen hacker den, sier hun.

Oppfattet som 50-årig kineser

Begge er også mindre begeistret for annonser og reklame på nett, og Sydney er skuffet over annonsørenes forsøk på tilrettelegging.

- Jeg undersøkte hva de hadde lagret om meg. Annonsene som dukket opp baserer seg på deres inntrykk av at jeg er en 50 år gammel kinesisk mann som er interessert i tog, forteller hun lattermildt.

- Hvis informasjonen som ble innhentet var mer riktig, så ville annonser vært mye mer spennende og interessante, samstemmer tenåringene.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Media Medier Teknologi Mediekonferansen 2015
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå