Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

– Vi har greid å tilby en service som virkelig er global og lett skalerbar, ser daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik (til venstre) i Villoid. Ved hjelp av den britiske fotomodellen Alexa Chung har den norske appen fått et kraftig oppsving. Foto: Ørjan F. Ellingvåg
– Vi har greid å tilby en service som virkelig er global og lett skalerbar, ser daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik (til venstre) i Villoid. Ved hjelp av den britiske fotomodellen Alexa Chung har den norske appen fått et kraftig oppsving. Foto: Ørjan F. Ellingvåg les mer

Medier

Fotomodell løfter norsk app til topps

Med stilikonet Alexa Chung i spissen er norskeide Villoid på rekordtid blitt en av verdens mest populære moteapper.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Villoid

Startet av Jeanette Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen som et datterselskap av Telenor Digital Media. Eies nå 50/50 av Telenor og Schibsted.

Minner om Instagram med integrert nettbutikk. Brukerne kan legge ut bilder av seg selv iført ulike antrekk. Når andre klikker på bildet, føres de til en butikk som selger produktene. Villoid får rundt ti prosent i kommisjon. Samarbeider med rundt 400 store merker.

Appen het først Sobazaar, men skiftet i høst navn til Villoid.

Vis mer
Alexa Chung (31) har 1,9 millioner følgere på billedtjenesten Instagram. Bildene hun legger ut, får ofte flere «likes» enn det er innbyggere i Nord-Norges største byer.

Tre tips fra Villoid-sjefen

1. Forstå nye medier!
Skillet mellom datadrevne analyser og det kreative innholdet viskes ut på annonseplattformer som Facebook og Instagram.

Annonseblokkering er kommet for å bli. Det tvinger oss til å jobbe smartere og mer oppfinnsomt.

2. Tenk globalt!
Sats internasjonalt så raskt som mulig hvis ikke teknologi­tjenesten må begrenses til ett land. Skybaserte løsninger gjør at markedet øker langt raskere enn kostnadene.

3. Vær «pushy»!
Ikke vær redd for å kommunisere med brukerne. Gjenta budskapet. Villoid doblet antall aktive brukere ved hjelp av «push»- og direktemeldinger.

Vis mer
Men forrige uke skjedde det noe med kontoen hennes. Den britiske fotomodellen sluttet å legge ut de populære oppdateringene om dagens antrekk. Ville følgerne hennes vite om hun hadde på seg en Margareth Howell-topp, olabukser fra 1970-tallet kjøpt i Japan og en elefantgrå Burberry-frakk, måtte de pent åpne appen Villoid.

– Vi ville gjøre det litt mer personlig, sier Chung idet DN møter henne på kafé i New York.

Lettere enn ventet

Bak Villoid – en kombinert klesbutikk og Instagram-lignende møteplass – står norske Telenor og Schibsted. I vel en måned har nordmennene drevet et eksperiment i hjertet av shoppingmekkaet SoHo. Hvor lett kan Villoid skape både brukerengasjement og fremme salg i sosiale medier ved å bruke it-jenta Chung – en verdenskjent modell, trendsetter og spaltist i de riktige motebladene – som ansikt utad og kreativ sjef?

Svaret? Overraskende lett, ifølge daglig leder Jeanette Dyhre Kvisvik.

Fem uker etter at appen ble lansert, har hun registrert 15.000 nyhetsartikler om Villoid i alt fra Vogue til Daily Telegraph. På listen over de mest nedlastede moteappene ligger Villoid på tredjeplass i Storbritannia, fjerdeplass i Tyrkia og femteplass i Kina, ifølge analysetjenesten App Annie. 200.000 har installert appen. 150.000 er medlemmer. 85.000 er jevnlig innom, ifølge Villoid.

– Det hadde vi aldri sett for oss. Vi har greid å tilby en service som virkelig er global og lett skalerbar. Det gir en snøballeffekt, sier Kvisvik.

Ser til stjernene

Dagens unge er den største generasjonen siden annen verdenskrig, men det er vanskeligere å nå dem med reklamebudskap enn noengang før. Millenniumsgenerasjonen ser knapt på tv, leser færre aviser og skrur av annonser når de surfer nettet. Til gjengjeld bruker de mye tid på sosiale medier.

Alexa Chung

Alder: 31

Stilling: Modell, «it-girl», kreativ sjef i Villoid

Bakgrunn: Chung vokste opp i England med halvt kinesisk far og britisk mor. Den høyreiste jenta ble modell i tenårene, men hoppet av i 20-årene. Jobbet senere med mote­pressen og med en rekke store designere, som Stella McCartney, Mulberry, Longchamp og Tommy Hilfiger. Hyllet for sin særegne klesstil.

Aktuell: Fronter norsk app

Vis mer
Trikset for å nå dem, mener eksperter, er å se på stjernene. Storavisen Wall Street Journal viet nylig en egen seksjon til knepene som bedrifter kan lære av Beyoncé, Kim Kardashian og Taylor Swift. Ved å studere deres strategier i sosiale medier kan bedrifter selv bygge og opprettholde sterkere merkevarer.

Jeanette Dyhre Kvisvik

Alder: 43

Stilling: Daglig leder i Sobazaar Ans (Villoid)

Bakgrunn: Etter en karriere som programleder i TV 2, advokat og konsulent i McKinsey, har Dyhre Kvisvik de siste årene startet flere selskaper. Ett av dem ble grunnlagt i New York og senere solgt til Telenor. Fikk mandat til å prøve igjen. Svaret ble Villoid.

Aktuell: Lanserte, med lite pr-budsjett, app i New York.

Vis mer
I moteverdenen er Alexa Chung en slik stjerne. Britiske Mulberry har oppkalt en veske etter henne, mens franske Longchamp lar henne fronte merket for fjerde år på rad. Chung mener magasinene som i årevis har brukt henne som modell og spaltist, langt på vei har utspilt sin rolle som smaksdommere og trendsettere.

– Man trenger ikke lenger disse magasinene. Nå skreddersyr man sin egen «strøm» etter smak og interesse. Det gjør blogger og sosiale medier vel så viktig, om ikke viktigere, for den unge generasjonen som moteredaktørene. Jeg innser hvilken enorm makt og innflytelse folk i sosiale medier har, sier Chung.

Det ønsker Villoid å kapitalisere på. Når brukerne logger seg inn for å se hva Chung har på seg, kan de klikke på bildet og bli ført til en nettbutikk som selger klærne. Villoid får en andel av omsetningen.

Villoid-sjefene mener modellen egner seg bedre for annonsering rettet mot unge fordi reklame er en del av opplevelsen. Snik­annonsering via Instagram kan virke mot sin hensikt.

«Fantastisk energi»

Chung sier det slik:

– Det blir litt flaut hele tiden å skulle ta selfie og promotere seg selv på Instagram.

– Virkelig?

– Ja. Mange av følgerne mine går også lei når jeg hele tiden skal vise hva jeg har på meg. Med Villoid er det ikke pinlig, det er selve ideen. Man kommer for å se hva andre har på seg og bli inspirert, sier Chung.

Etter fem uker i New York reiser Jeanette Dyhre Kvisvik hjem til Norge med mange lærdommer fra et av verdens tøffeste markeder.

– Vårt første mål var å bygge en merkevare fra bunn. Pr alene er aldri nok, men samarbeidet med Alexa har gjort oss bemerket og etablert oss som en kul merkevare. Det er et verdifullt utgangspunkt. Kostnaden med å erverve nye brukere har vist seg å være svært lav, selv i USA hvor konkurransen er knallhard. Det viser at produktet vårt er relevant for brukerne, sier hun.

På kafeen har verten begynt å slippe inn andre gjester etter å ha holdt åpent kun for Chung og følget hennes. Utenfor stopper forbipasserende opp for å ta bilder når hun poserer for fotografen.

– Ah, New York! For en fantastisk energi, sier Alexa Chung.

Les hele avisen her.
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Teknologi Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer