Om et halvt år mottar Magne Uppman (39) siste del av kjøpesummen på 24 millioner kroner etter salget av det digitale mediebyrået Qualité Search Marketing til Dentsu Aegis i 2011.

Det fremgår av årsregnskapene til Dentsu Aegis og Uppman Invest.

– Qualité ble startet i 2009 på et tidspunkt da Google og Facebook var i ferd med å revolusjonere digital markedsføring. Vi gikk fra null til ti ansatte på ett år og fikk en posisjon med en gang, sier Uppman.

Starter for seg selv

Uppman er mindre interessert i å snakke om pengene han har tjent, enn om hva han skal starte med.

Les også: Så stor pris setter annonsørene på at en kvinne er gravid i siste trimester

Etter oppkjøpet fusjonerte Qualité med Dentsu-selskapet iProspect, der Uppman har vært sjef og eier av 20 prosent.

Men i september sluttet han i iProspect for å dra i gang SNÖ Ventures, et venturefond han starter sammen med tidligere Qualité-partner Teodor Bjerrang over nyttår.

Klær og kondomer

Før Uppman ble helt ferdig med studiene i strategi, ledelse og markedsføring på Norges Handelshøyskole, hadde han gjort noen startup-forsøk på si.

– Mens jeg studerte i Bergen prøvde vi alt fra å starte et nytt klesmerke til å lansere en ny type kondomer. Jeg har fortsatt noen tester liggende.

– Hva var det konkurransemessige fortrinnet?

– Det skulle være raskere å bruke, mer hygienisk og et mer ungdommelig brand. Men det skar seg på grunn av patentproblemer og ble avbrutt i en tidlig fase.

Feile fort og justere

Uppman ser det ikke som negativt å ha feilet noen ganger.

– Man skal kunne feile fort, avbryte ting og justere.

SNÖ Ventures kommer til å gå etter norske og nordiske gründere i en tidlig fase – helst med globale ambisjoner.

– I den digitale tiden vi lever i er økonomien global, og man kan like gjerne satse på å lykkes globalt, sier han.

Tanken bak SNÖ er å tilby nettverk og kompetanse som utfyller egenskapene til gründeren, som ofte har svært spisset kompetanse på ett enkelt område.

– Når vi kommer inn har selskapet gjerne et minimumsprodukt ute i markedet. Men de trenger nettverk, døråpnere og markedsføring for å lykkes. Vi tror entreprenører ønsker å samarbeide med andre «buildere» som oss – folk som forstår hva de forsøker å få til, ikke bare bankfolk i dress.

Etter «angel» – før venture

SNÖ Ventures har allerede vært i kontakt med rundt ti startups.

Hvor stort fondet blir, og hvilke investorer som er med på laget, er ikke Uppman klar til snakke om.

– Kapitalmessig skal vi dekke fasen mellom «angel» og tradisjonelle venturekapitalfond. Våre investeringer vil typisk ligge på mellom én og åtte millioner kroner. Dette er et område der det ikke er veldig enkelt for norske startups å hente inn penger i dag, sier Uppman.

Det amerikanske uttrykket for investorer som går inn i nye prosjekter i en veldig tidlig fase og med svært høy risiko, er «angel investors».

Bare et lite fåtall av investeringene lykkes, men avkastningen på disse kan til gjengjeld bli skyhøy. SNÖ skal gå inn med penger og nettverk like etter denne fasen.

– Vi tror det er bra timing å starte dette nå, i et Norge der alle roper på mer entreprenørskap og industrien er i sterk omlegging, sier Uppman.

Nå skal alle kunne booke sitt private band

I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Hvor finner du artistene som er flinke nok til å kunne spille i bryllupet ditt, men samtidig ukjente nok til at du kan ta deg råd til dem? Inspirert av delingsøkonomien vil Lydelig vil koble usignerte artister med spillejobber.

Les mer her.

Nå kan du booke ditt private band
I serien «DNs Pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.
01:07
Publisert:

Kim kjører Uber, leier ut rom på Airbnb og har startet et vaskeselskap uten ansatte

Sjokkerende lave tall: Kvinneandel på 0,99 prosent blant norske teknogründere

Gründerblogg: Derfor bør din neste idé IKKE være en app(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.