Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Gründervirksomhet

Opera-gründer klar for andre akt

Han startet tidenes norske it-eventyr. Nå har Jon von Tetzchners nye nettleser to millioner nedlastinger – før den er lansert. I siktet: millioner av sårbare Opera-brukere.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I 2011 ble Jon von Tetzchner (48) presset ut av Opera etter flere år med konflikt i kulissene.

Jon von Tetzchner

  • Islandsk statsborger, født i Reykjavik i 1967.
  • Grunnla Opera sammen med Geir Ivarsøy (1957–2006) i 1995.
  • Som leder i Opera oppnådde han en vekst på rundt 40 prosent for hvert av de 15 årene han ledet selskapet.
  • Siden han forlot Opera har von Tetzchner investert flere hundre millioner i flere internettselskaper, men også eiendom og et lokalt meieri på Island, som lager laktosefrie produkter

Kilde: DN

Vis mer
Aksjonærer ville ha trygge marginer på kort sikt. Von Tetzchner ville nå sin visjon om å erobre hele verden med en kompromissløs nettleser som skulle være best – koste hva det koste ville. Von Tetzchner tapte.

To millioner nedlastinger

Når von Tetzchner inntar scenen på Slush i Helsingfors, en av Europas største teknologimesser, signaliserer det snarere starten på andre akt.

Vivaldi Technologies

  • Stiftet i 2013.
  • Hovedkvarter i Oslo. Kontorer nord for Boston i USA og litt utenfor Reykjavik på Island.
  • I overkant av 30 ansatte.

Kilde: Vivaldi

Vis mer
Med seg har han sin nye nettleser, Vivaldi. På vei inn i betatesting (siste stadium før offisiell lansering), har den blitt lastet ned to millioner ganger.

Vil ikke ha investorer eller børs

Vivaldi kan fort gi inntrykk av å være von Tetzchners forsøk på å gjøre rett det han mente gikk galt i Opera.

Han er klar på at han aldri skal gi fra seg kontrollen denne gangen. De ansatte har aksjer, men selskapet skal hverken på børs eller åpnes for andre investorer. Von Tetzchner har selv spyttet inn «noen titalls millioner» og på spørsmål om han er forberedt til å følge opp med mer sier han:

– Jeg ser på det sånn, vi fortsetter til vi er der.

Samtidig sier von Tetzchner at han ikke angrer på at han tok Opera på børs.

– Det var en naturlig konsekvens av at vi tok inn investorer i Opera. Da måtte de ha en exit.

For sent til slaget?

Von Tetzchner lanserte den første versjonen av Opera i 1996. Da fantes det knapt noe alternativ til Internet Explorer.

I dag finnes det dusinvis med nettlesere og en ny suveren konge på haugen: Chrome.

Chrome har klart det ingen Internet Explorer-utfordrer hadde klart til nå (se grafikk). Der det for tre år siden ikke fantes en nettleser for mer enn en tredjedel av markedet, bruker nå mer enn annenhvert menneske i verden Chrome på pc. Er von Tetzchner sent ute til slaget i en kamp som snart er over?

Nei, mener eks-partner Rolf Assev, partner i oppstartsklyngen Startup Lab og styremedlem i Vivaldi.

– Får han én prosent av markedet, har han lykkes. Husk, med én prosent har man 50 millioner brukere, sier Assev.

For som med Opera handler suksess for Vivaldi ikke om å bli likt av alle, men å bli virkelig elsket av noen få.

– Markedet er så stort at det er mer fornuftig å telle millioner brukere enn prosenter markedsandel, sier eks-kollega og avdelingsdirektør Christen Krogh (50) i Forskningsrådet.

Megatrend ble passé

Samtidig kan man innvende at det også høres gammeldags ut å lansere en pc-nettleser (det jobbes også med en mobilversjon) i en tid der de fleste snakker om mobilen som om pc-ens tid er over.

– Husker du Pointcast eller Vapp, innvender von Tetzchner. Begge skulle ta livet av nettlesere, på henholdsvis pc og mobil.

– Pointcast var verdsatt til en milliard dollar i et øyeblikk og borte i det neste. Det som skjer er at man har en trend som noen gjør til en megatrend for så å si at alt annet er passé, sier han.

Og fortsetter:

– Jeg tror ikke nettleseren skal noe sted. Det var mange sånne perioder i Opera også. Jeg husker da vi måtte forklare at folk ville bruke internett på mobilen også. Skillet mellom apper og nettlesere er avhengig av hva du skal gjøre når og på hvilken enhet. En app er fin for faste funksjoner, nettleseren gir deg fortsatt tilgang til den store verden der ute.

Sikter seg inn på superbrukeren

Når man prøver Vivaldi, forstår man at det er en nettleser beregnet på deg som gjerne surfer med 40 faner oppe og liker stor valgfrihet.

Det hele minner mye om den gamle filosofien til Opera. Samtidig sier von Tetzchner at et sted mellom en fjerdedel og en tredjedel av Operas pc-brukere i dag sitter på en eldre versjon av nettleseren fra tiden før Opera begynte å gjøre forenklinger (Opera sier dette er feil, og at det kun dreier seg om én av ti brukere).

– Og Opera har vært aktive i å prøve å få folk til å oppgradere. Vivaldi er et produkt som er naturlig for gamle Opera-brukere. Jeg vet ikke om alle vil komme, men noen vil nok gjøre det, sier von Tetzchner.

 

– Feil at han tar æren

Oslo: – All konkurranse er skjerpende og det er et knalltøft internasjonalt nettlesermarked, men våre konkurrenter er i dag først og fremst de store globale selskapene som Google, Apple, Microsoft, og Mozilla, sier kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl i Opera.

Greve-Isdahl har ved to anledninger offentlig gjort et poeng av at Opera først vokste til 350 millioner brukere etter at Jon von Tetzchner forlot selskapet og at det hadde 100 millioner brukere da «han ble bedt om å forlate selskapet».

Operas kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl liker ikke at Tetzchner tar all æren.
– Jon har flere ganger det siste året brukt sin erfaring som gründer av Opera for å få oppmerksomhet om sin nye satsing. Det har han sin fulle rett til, og det er nok en smart pr-strategi, men det blir feil overfor de hundrevis av ingeniørene i Opera som står på knallhardt hver dag, at han tar æren for veksten vi har hatt etter at han sluttet i selskapet, sier hun.

Per av i dag har Opera 58 millioner brukere på pc og over 350 millioner brukere totalt.

– Opera er i dag, i motsetning til i 2010, mer enn et nettleser-selskap. Men vår nettleser for pc er like viktig for oss som den har vært, ikke minst som brikke i vårt kryssplattform-økosystem med muligheter for synkronisering mellom enheter. Vi har flere utviklere på produktet og flere brukere enn noen gang, sier Greve-Isdahl.

Les hele avisen

Etterbørs Gründer IT Opera Software Jon S. von Tetzchner Gründervirksomhet
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.