Tirsdag 24. november meldte radioen om svært glatte veier om morgenen. Nyheten var først og fremst relevant for lyttere på Østlandet, men nådde ut til hele Norges befolkning.

– Tenk om vi i stedet kunne bruke mobilen, som vet akkurat hvor du kjører hver morgen, til å sende relevant informasjon om føre og ulykker på den strekningen du skal kjøre, sier administrerende direktør Berit Svendsen i Telenor Norge.

Foreløpig har ikke Telenor tatt i bruk slik stedsinformasjon, såkalte lokasjonsdata, for å utvikle nye tjenester. En av årsakene er utbredt skepsis blant forbrukerne.

Internettaktører og mobilapper bruker imidlertid disse dataene i stort omfang allerede.

– Persondata er som penger i den nye digitale økonomien. Ligger de brakk, mister dataene verdien. Vår jobb er å bruke dem på en måte som gjør at vi beholder tilliten hos kundene, sier Svendsen.

Forsker på Big Data

På Fornebu sitter 14 forskere og jobber med analyser av de store datamengdene, gjerne kalt Big Data, som samles inn om Telenors brukere.

Avdelingen ledes av Bjørn Taale Sandberg, og våren 2015 gjennomførte Telenor Research en undersøkelse for å kartlegge forbrukernes holdning til å dele persondata. Resultatene presenteres på et Telenor-seminar mandag.

Sandberg sier Telenor avventer å ta i bruk lokasjonsdata i sine tjenester, fordi man foreløpig ikke har nok sikkerhet for at slike datasett kan anonymiseres godt nok.

– Men vi kommer til å gjøre det den dagen vi kan være helt trygge på at dataene ikke kan misbrukes, sier Sandberg.

Berit Svendsen er opptatt av mulighetene.

– Big Data kan ha stor samfunnsnytte og vi må tørre å ta debatten om hvordan vi kan bruke dem på en smart og sikker måte, sier Svendsen.

Skepsis

Undersøkelsen viser at 75 prosent av europeiske forbrukere er bekymret for at deres data benyttes til andre formål enn de var godkjent for.

Nordmenn er mest skeptisk til å dele persondata, selv om de er ganske interessert i å ta i bruk apper og tjenester som er avhengige av nettopp slike data. Blant brukere i Asia er skepsisen langt lavere.

– Det er altså et klart misforhold mellom ønsket om å bruke personaliserte tjenester og viljen til å stille personlige data til disposisjon. Undersøkelsen indikerer at dette henger sammen med en følelse av ikke å ha oversikt over hvem som samler inn data og hva de brukes til, sier Sandberg.

– Hvorfor er det viktig å verne om persondata?

– De kan misbrukes av både myndigheter, kriminelle og kommersielle aktører, sier Sandberg

Edward Snowden avslørte nærmest altomfattende avlytting og datainnsamling av amerikanske etterretningsmyndigheter. Mange er bekymret for at persondata man avgir til teleselskapene kan havne hos myndighetene.

Hjemmel i lovverket

Telenor opplyser at selskapets personvernpolicy gjelder for alle land det opererer i. Prinsippet er at myndighetsforespørsler skal ha hjemmel i nasjonalt lovverk. Begjæringer om innsyn skal være skriftlig og komme fra en avklart myndighetsinstans.

– Hvis vi deler data med myndighetene skal det være etter rettslig kjennelse i Norge. Og vi publiserer hvor mange innsynsbegjæringer vi mottar og hvor mange ganger vi utleverer data, sier Berit Svendsen.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.