Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør Robert Skölfman i Regi har møtt over 30 norske reklame-, pr- og mediebyrå de siste månedene. Foto: Mikaela Berg
Administrerende direktør Robert Skölfman i Regi har møtt over 30 norske reklame-, pr- og mediebyrå de siste månedene. Foto: Mikaela Berg les mer

Reklame

Jakter norske kundelister

Hemmelige kundelister stopper ikke det svenske analysebyrået Regi fra å vurdere pr- og reklamebyråer til å bli årets byrå i Norge.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Årets byrå

Ny undersøkelse i rekla­mebransjen i regi av DN og det svenske analysebyrået Regi.

Annonsørforeningen (reklamekjøperne), Kreativt Forum (reklamebyråene), Mediebyråforeningen, (kommunikasjonsbyråene) vil delta og støtte opp om kåringen.

Undersøkelsen vil bygge på svarene til de faktiske kundene hos de ulike byråene, i motsetning til Byråprofil, hvor man også gir vurderinger av byråer man ikke er kunde hos.

Den første bransjeunder­søkelsen vil være klar i mai 2016.

Vis mer
Analysebyrået Regi skal sammen med Dagens Næringsliv finne ut hva kunder og annonsørene mener om medie-, kommunikasjons- og reklame­byråene sine.

Mens bransjenettstedet Kampanjes Byråprofil-kåring åpner opp for at annonsører kan stemme på alle norske byråer, bygger Regis undersøkelse på hva kundene hos de ulike byråene mener om arbeidet de gjør for dem.

Det betyr at Regi trenger å få tilgang til byråenes kundelister for å vurdere dem gjennom sine verktøy.

Administrerende direktør Robert Skölfman i Regi har sittet i møter med et tredvetalls norske byråer de siste månedene, og understreker at de fleste gir dem tilgang til kundelistene sine.

Han innrømmer derimot at dette ikke er en nødvendighet for at de skal bli vurdert – og i beste fall bli kåret til «årets byrå» i mai.

Behandles konfidensielt

– I Sverige er dette veldig etablert og man er vant til å sende inn kunde- og klientlister. Vi behandler jo disse konfidensielt. Det har heller ikke vært noe problem i Norge hittil. Men får vi ikke listene fra byråene selv, så kan vi hente ut informasjonen fra andre kilder, sier Skölfman til DN.

– Hvilke kilder er dette?

– Det kan være alt fra Annonsørforeningens (Anfo) lister og andre lister vi kjøper selv. Vi prøver å få inn så mye data som mulig, sier han.

Analysebyrået Regi har siden 2005 gjort en tilsvarende undersøkelse i samarbeid med Dagens Industri i Sverige.

Trenger ærlige svar

Ifjor var det reklamebyrået King som gikk helt til topps blant reklamebyråer med en omsetningen på over 50 millioner kroner. Pr-byråene Friends Agenda og Westander stakk av med pr-prisene, mens Mindshare vant prisen for årets beste mediebyrå.

Skölfman mener reklame- og pr-bransjen i Norge ikke skiller seg nevneverdig fra Sverige, men tror norske byråer har mye å hente på tilbakemeldinger fra egne kunder.

– Jeg opplever at bransjen her i Norge er ganske lik den i Sverige. Men det kan kanskje virke som de svenske byråene er litt mer strukturerte når det kommer til egne undersøkelser av arbeidet de gjør, sier han.

– Men er kundene til disse byråene bestandig så ærlige slik at de riktige vinnerne kåres?

– Det er et godt spørsmål. Erfaringen fra Sverige er at de aller fleste respondentene er ærlige. Dukker det derimot opp veldig positive eller negative svar om de respektive byråene, så sjekker vi opp dette ekstra nøye, sier han.

Les hele avisen.
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs PR Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer