Torsdag formiddag ble det kunngjort hvem som gikk videre til finalen i Vixen Blogawards.

DN avslørte i november i fjor at tidligere Elle- og Costume-redaktør Vanessa Rudjord (39) var ute av bloggkonkurransen etter at hun tatt bilder fra internasjonale bildebyråer uten tillatelse for å bruke på egen blogg.

LES OGSÅ:Moteredaktør brøt fotorettigheter

Nå er også kakeblogger Ida Gran-Jansen (28) blitt vraket av Vixen-juryen. Det viser DNs sammenligning av de to finalelistene. Hun er blant annet kjent fra TV3-programmet, «Idas fristelser», og vant den norske realityserien «Hele Norge baker» som ble sendt på samme kanal våren 2013.

– Ida Gran-Jansen var nominert semifinalen, men er ikke med i finalen. Hva er grunnen til dette?

– Årsaken til at Ida Gran-Jansen ikke gikk videre til finalen er rett og slett gjennomgående mangler når det kommer til merking av Melange-innlegg. Hun er ambassadør for dem – og redegjør ikke for dette, verken på bloggen eller Facebook, sier jurymedlem i Vixen Blog Awards, Hans-Petter Nygård-Hansen til DN.

Må merkes tydeligere

Vibeke Klemetsen
Vibeke Klemetsen
Gran-Jansens manager, Harald Dal, skriver følgende om juryvrakingen i en e-post:

– Vi synes det er beklagelig dersom det viser seg at merkingen knyttet til sponsede innlegg ikke har vært tilfredsstillende. Vi er derfor igang med å gjennomgå alle tidligere innlegg for å rette opp eventuelle mangler, samt fokusere på rutinene rundt merking av fremtidige sponsede innlegg, skriver Dal.

LES OGSÅ:Bryter loven på Snapchat

Livsstilsblogger Vibeke Klemetsen (40), kjent fra ulike tv-programmer, er heller ikke med videre i konkurransen.

– Vibeke er ambassadør for et supermatmerke, og det er hun ikke tydelig på gjennom sine sosiale medier-kontoer, sier Nygård-Hansen.

Vibeke Klemetsen sier til DN at hun tar Vixens informasjon til etterretning, men hun ønsker ikke å kommentere denne saken ytterligere.

LES OGSÅ:Moteredaktør brukte bilder uten godkjennelse

Ifølge markedsføringsloven skal sponsete innlegg utformes og presenteres slik at det tydelig framstår som markedsføring.

Forbrukerombudet har satt søkelys på dette de siste årene, og flere fikk refs for manglende merking fra ombudet i fjor sommer.

Forbrukerombud Gry Nergård synes derfor det er flott at bransjen tar etikkansvar - selv om de ikke har vært inne i de spesifikke sakene selv.

- Men det er veldig interessant og gledelig at bransjen tar disse spørsmålene på alvor, og at de ønsker å ha ryddighet i bransjen. Etikken er jo til nettopp for det formål: å gi retning på hvordan bransjen selv vil fremstå med troverdighet, sier Nergård til DN.

Ikke urettferdig

Nygård-Hansen sier arbeidet med å utelukke blogger som bryter åndsverks- og markedsføringsloven har vært krevende.

– Hadde vi valgt å diskvalifisere alle finalistene som på ett eller annet tidspunktikke hadde overholdt Forbrukerombudets retningslinjer, markedsføringsloven eller åndsverksloven, hadde vi ikke hatt noen finalister til slutt, sier han.

– Men er ikke dette urettferdig overfor de som allerede er blitt kastet ut?

– Nei, for de som har blitt kastet ut er brutt åndsverksloven, eller vært dårlig på merking av reklame, på majoriteten av sine innlegg. Vi har også hatt flere tvilstilfeller. Men der har vi latt tvilen komme bloggerne til gode. Det er grovheten av blant annet utydelig merking som har vært utslagsgivende om semifinalistene har gått videre eller ikke, sier han.

LES OGSÅ:Bloggerinntektene til himmels

I tillegg til at flere bloggere ryker ut av konkurransen, har også Vixen kommet frem til at Snapchat- og Instagram-kategorien går ut under årets konkurranse.

– Juryenmener vurderingen av Snapchat ikke kunne bli grundig nok gjennomført på grunn av manglende analysemuligheter. Instagram ble fjernet som kategori som følge av jevnt over utydelig merking av kommersielt innhold, skriver nettstedet i en pressemelding.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Instagrambilder førte til suksessbedrift:

Instagrambilder førte til suksessbedrift
Bloggeren Julie Illona Balas har aldri drevet annen markedsføring enn Instragram og egen blogg.
02:19
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.