Økonomidirektør Stine Halla Stav i VG bekrefter at alle toppene i avisen mister sine firmabiler.

– I alt er det snakk om cirka 20 firmabiler som forsvinner. Det gjelder også sjefredaktør Torry Pedersen, sier Stav.

Pedersen kjører forøvrig en BMW.

– Jeg vet ikke hvilke bokstaver og tall som står bak BMW. Men det er en grå sedan, sier sjefredaktøren.

Les også: Europeisk bilaksjer stuper etter Renault-razzia

Mer moderne

Stav sier at de som virkelig trenger firmabil i sitt arbeid, slik som fotografene, beholder sine biler.

– De som mister sine firmabiler vil i stedet få en fast bilgodtgjørelse. Det er ikke de største økonomiske besparelsene med en avvikling av firmabiler. Men vi får administrative besparelser, sier økonomidirektør Stav, som mener fast bilgodtgjørelse er et mer moderne gode enn firmabil.

– Etter at den nye ordningen ble bestemt, har det ikke vært noen negative tilbakemeldinger fra dem det gjelder. I den situasjonen VG er i nå, er det ikke riktig å beholde slike ordninger for lederne i avisen, sier Stav.

– Når det gjelder bilgodtgjørelse vil disse avtalene være standardavtaler som er vanlig i nærings­livet. Utover det kommenterer vi ikke interne ordninger, legger hun til.

En firmabil som koster cirka 400.000 kroner i innkjøp vil gi et månedlig inntektspåslag på cirka 8000 kroner, mens en bil som koster 500.000 kroner pluss, kan gi et inntektspåslag på cirka 12.000 kroner i måneden.

40 ansatte

VG har iverksatt en rekke kostnadsreduksjoner etter at det ifjor høst ble klart at inntektene ville gå betydelig ned. Selv de digitale inntektene peker ned for avis­huset.

VG skal spare mellom 30 og 60 millioner kroner i 2016. I disse dager går mange ansatte og teller på knappene om de skal søke om sluttpakker. Ledelsen har varslet om at staben skal reduseres med cirka 40 ansatte. VGs tre siste lokalkontorer, Bergen, Trondheim og Tromsø med totalt ni ansatte, legges ned i løpet av året.

Les hele avisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.