Han lover nemlig flere kutt i tiden fremover.

I 2014 kuttet Amedia 500 millioner kroner, derav 400 millioner kroner i redaksjonene. Da varslet konsernsjef Are Stokstad at han ikke var ferdig med øksa.

Nå gjentar Stokstad dette, og varsler at det kan komme kutt i tiden fremover.

Samtidig er konsernet i spill. DN skrev tirsdag at en interessentene til å kjøpe selskapet er den irske medieinvestoren David Montgomery, som har bred kunnskap om det norske lokalavismarkedet, og tidligere eide Edda Media.

Bakgrunn: Den irske avisinvestoren David Montgomery (67) kan være på vei tilbake til Norge (+)

Til DN sa konserntillitsvalgt Eva Stenbro at det ikke er mulig å kutte noe mer uten å forringe produktene.

Amedia består av rundt 70 lokalaviser, samt trykkerivirksomhet i Norge og Russland. Konsernet omsatte i 2014 for 4,6 milliarder kroner. Ifølge Stenbro har Amedia kuttet kostnader for 1,6 milliarder kroner siden finanskrisen i 2008. I løpet av denne perioden har 1200 ansatte mistet jobben.

Men konsernsjef Are Stokstad sa på Mediaforum-konferansen på Gimle kino torsdag at selskapet ikke er ferdig med å kutte kostnader.

– Vi skal kutte masse fremover. Du verden vi skal kutte. Men det er for å kunne finansiere journalistikken vår i fremtiden, sa Stokstad.

Stokstad understreket at det handler om å være nøye på hvordan man kutter og hvor man kutter.

Bygger opp analyse samtidig som man kutter

Jakten på en bærekraftig digital modell opptar de fleste norske avisledere om dagen. Stokstad sa på konferansen at Amedia var på god vei, og viser til substansiell digital sidevisningsvekst i konsernet.

Stokstad ser også verdien i å bygge en større analyseavdeling selv om konsernet må kutte på overordnet nivå.

– Vi bygger aID fordi vi skal ha mest abonnenter aktive i Norge. Vi måler adferd på tvers av alle parametre, og kan mer om journalistikk enn det Institutt for journalistikk har gjort noensinne. Og vi selger abonnenter på grunn av det, sier Stokstad.

Les også på DN.no i dag:

Lav oljepris tvinger Saudi-Arabia til velferdskutt

Vil erstatte barnetrygd med gratis barnehage

SAS må innstille 766 avganger

Roger Pihl teller og analyserer all reklamen han mottar i postkassen sin (se video):

Roger Pihl har i elleve år telt og analysert postreklame
Her er hans dom over 2015.
02:13
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.