48 byråer har åpnet kundelistene sine for Regi, som i sin tur har gjennomført en undersøkelse hos byråenes kunder - annonsørene.

I ettermiddag arrangerer DN og Regi tidenes første prisutdeling her i Norge, i Oslo konserthus.

I Sverige har Regi gjennomført den samme undersøkelsen i 16 år, med stor oppslutning fra bransjen.

Disse gikk til topps (se også egen oversikt):

PR-byrå: Trigger
Åpen klasse: Brandlab
Mediebyrå (byråinntekt 7-50 MNOK): Red Media Consulting
Mediebyrå (50+ MNOK): Mediacom
Reklamebyrå (7-25 MNOK): Aptum
Reklamebyrå (25+ MNOK): Pol

Les også: Se kommunikasjonstoppene på Årets Byrå

- Stort engasjement

Torsdag ettermiddag gikk seks vinnere opp på scenen i Oslo konserthus: to mediebyråer, ett pr-byrå, to reklamebyråer og ett byrå som vinner i kategorien «Åpen klasse».

- Vi opplever at det har vært et stort engasjement både fra byråer og fra kommunikasjonskjøperne. Vi har fått inn hele 850 svar, med 48 byråer på referenselisten, noe som er en god del mer enn vårt noe ydmyke mål på 30 byråer, sier direktør i Regi, Caroline Tiala.

Hun legger til at kommunikasjonskjøperne som deltok i studien har vært veldig positive til undersøkelsen.

- Nå ser vi frem til å ta en nærmere titt på resultatet og å begynne å kommunisere våre bransjefunn både til byråer og kommunikasjonskjøpere, sier Tiala.

Disse var nominert:

Over 600 personer deltok på kåringen i Sverige i februar i år, der reklamebyrået Forsman og Bodenfors stakk av med den gjeveste prisen - som så mange ganger før.

DN har skrevet flere artikler om norske byråers forhold til kundene. Noen av disse kan leses her:

Trigger om satsingen: «Vi tar et steg av gangen, men begynner med det største og vanskeligste. Klarer vi Sverige, klarer vi resten av verden»

Tenker som mediehus dnPlus

Les om hvordan Dinamo Kuttet seg gjennom motgangen dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.