Netflix-serien om livet innenfor murene i kvinnefengselet Litchfield Penitentiary er allerede både en seer- og en kritikerfavoritt, og det er godt å se at serieskaperne ikke hviler på sine laurbær. Utviklingen av de ulike plotlinjene er både nervepirrende, morsomme og interessante på en dagsaktuell måte; pengemangel i det man ynder å kalle kriminalomsorgen fører til at Litchfield fylles med hundre nye innsatte fra en nedlagt institusjon. Foruten alvorlig plassmangel, fører det til en forsterkning av stammekrigen og en uhyggelig parallell til «Black Lives Matter» -bevegelsens utspring. Samtidig er en av de nyankomne nokså utilslørt basert på tv-kokkdronningen Martha Stewarts ulykkelige økonomiske eventyr som endte bak lås og slå.

Utgangspunktet var Piper Kernans biografi om det drøye året hun tilbragte i fengsel for mer eller mindre uforvarende å ha vært muldyr for kjæresten som tjente gode penger på narkotikatrafikk. I fengsel var Piper en fisk på land, oppvokst som hun var i et velstående forstadsmiljø, og hun hadde begrensede forutsetninger for å lese kodene som mange av de andre innsatte hadde kunnet siden før de hadde språk.

Planen var i utgangspunktet å følge Piper gjennom oppholdet, men flere av de andre rollefigurene ble så populære at den opprinnelige hovedpersonen nå er kommet mer i bakgrunnen. Serieskaper Jenji Kohan har utvidet ambisjonene underveis. Først kjente vi på sympatien for Piper og frykten for det ukjente. Nå er Alex, Taystee, Big Boo og Red gamle kjente; for flere av dem har forutsetningene for å holde seg på den smale sti ikke vært overveldende. For andre er fengselet kanskje det tryggeste stedet å være – serien fortsetter med de små avstikkerne til de innsattes tidligere liv, og flere av disse sekvensene er som små novellefilmer i seg selv. Latinopopulasjonen kommer i overtall, og flere av de som har vært bakgrunnsfigurer til nå, trer frem i lyset.

Men først og fremst utmerker fjerde sesong seg med at rytmen endelig har satt seg og at balansen mellom alvor, spenning og komikk er langt bedre enn den har vært før. Det er en pangstart, siden tredje sesong sluttet med at Alex holdt på å bli drept i veksthuset, mens et hull i gjerdet gjorde at resten av fangebefolkningen rømte ut i innsjøen utenfor murene. Utfallet og konsekvensene av disse episodene er både kreative og underfundige, og holder sammen med nye, oppfinnsomme plotlinjer koken oppe, i alle fall i de seks første episodene som er sluppet for forhåndsvisning.

Om det holder i syv sesonger som det er annonsert, gjenstår å se, men historien fremstår foreløpig som endeløs på den gode måten.

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Hør DNs siste podcast om Vipps, fremtidens biler og om eiendom som både er dyr og billig:

Har du fått med deg DNs «Brexit»-serie (DN+)?

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.