Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Innovasjon Norge, der Anita Krohn Traaseth er sjef, beskrives i et notat fra Næringspolitisk råd som ugjennomtrengelig og vanskelig å navigere i, skriver artikkelforfatteren. Foto: Per Thrana
Innovasjon Norge, der Anita Krohn Traaseth er sjef, beskrives i et notat fra Næringspolitisk råd som ugjennomtrengelig og vanskelig å navigere i, skriver artikkelforfatteren. Foto: Per Thrana les mer

Kultur

Må tilpasse seg de kreative

For å legges til rette for eierskap og forvaltning av musikkrettigheter i Norge, må Anita Krohn Traaseth lytte til kreativ kompetanse.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Norge må satse på den kreative næringen, mener Innovasjon Norges direktør Anita Krohn Traaseth, mens kulturminister Linda Hofstad Helleland har pekt på musikkeksport som et viktig område.

I Dagens Næringsliv skriver de at vi må beholde immaterielle rettigheter på norske hender fordi de utgjør inntektsstrømmer som kan reinvesteres i bransjen.

Rettighetsområdet representerer en stor inntekt til bransjen. Pengene kommer fra offentlig fremføring, mekaniske rettigheter, synkronisering og notesalg. Vederlagsbyrået Tono er det største musikkselskapet i Norge og omsatte for 588 millioner kroner i 2015. Pengene fordeles videre til rettighetshavere som komponister, låtskrivere, tekstforfattere og forlag.

Forlagene er partner når eksempelvis et bilmerke vil bruke musikk i en kampanje og administrerer delen av en låtskrivers karriere som handler om å skape koblinger med produsenter og artister. Forlagene er en viktig faktor i den kommersielle delen av bransjen på samme måte som managere og plateselskaper.

Artikkelforfatter Kathrine Synnes Finnskog.
Ute genererer rettigheter inntekter i milliardklassen, og det investeres i kataloger, ny musikk og digital innovasjon. Kobalt Music tok inn 500 millioner svenske kroner fra Google Ventures i 2015, ifølge Dagens Industri, og det har Max Martin som klient og Paul McCartney som medeier. Det nederlandske pensjonsfondet investerte i Imagem i 2008, som har rettigheter i katalogene til Elvis Presley, Rodgers & Hammerstein, og Pink Floyd. Rettigheter er vurdert som et fornuftig sted å plassere penger av investorer med både kort og lang horisont.

Vi har en musikkpolitikk mange misunner oss. Det legges til rette for utdannelse, produksjon, og marked. Takket være offentlige og private institusjoner er vi en global leverandør av musikktalent. Vi har Highasakite, Kygo, Vilde Frang, Nico & Vinz, Mette Henriette, William Wiik Larsen, Mari Eriksmoen, Kvelertak, Cashmere Cat og Seeb, og vi er stolte av det. Norge er mulighetenes land. Vi må fortsette å legge til rette for at talenter kan utvikle seg og bli eksportklare.

Men når man blir investorklar signeres ofte avtaler med selskaper i utlandet. Det gjelder Kygo på samme måte som A-ha. Disse gjør en essensiell jobb i å generere inntektene, men det betyr at en betydelig del av verdiskapingen ikke kommer tilbake. Norske forlag gjør en oppsiktsvekkende god jobb med å dyrke frem låtskrivere, men det er et stort gap når det kommer til økonomiske muskler. Dette påvirker hvor mye av rettighetene og verdiene som havner utenfor Norge.

Vi må legge til rette for eierskap og forvaltning av flere rettigheter i Norge.

Næringspolitisk råd for kulturell og kreativ næring har nå i juni spilt inn til næringsminister Monica Mæland og kulturministeren at det må etableres nye låne- og lånegarantiordninger som er egnet for kreativ næring. Dette skal ligge hos Innovasjon Norge med et tapsfond hos Kulturdepartementet, og skal sikre tilgang på kapital og avlaste risiko for private investorer. Forslaget kan motvirke at man ikke fortsetter å finansiere internasjonal satsing ved å forhandle bort rettigheter mot forskuddsbetaling.

Rådet foreslår også at Innovasjon Norge fasiliterer et forum for å styrke kompetansen hos bransje og investorer.

Begge forslag bidrar til at kompetansen bygges mens vi jobber. Derfor haster det med å få på plass tiltakene.

Music Norway og Innovasjon Norge har brukt kompetanse og ressurser for å utvikle Fram Marked Musikk, et forretningsutviklingsprogram tilpasset eksportklar bransje. Det funker! Etter endt program bør de komme seg inn neste dør hos Innovasjon Norge.

Rådet har også spilt inn at Innovasjon Norges virkemiddelapparat er lite tilrettelagt for kreative bransjer, og Innovasjon Norge beskrives i notatet som ugjennomtrengelig og vanskelig å navigere i. Skal Traaseth bli tatt på alvor er hun nødt til å lytte til gode råd og kreativ kompetanse.

Kathrine Synnes Finnskog, Music Norway

Etterbørs Innovasjon Norge Kultur
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.