Vennebetalingstjenesten Vipps har tatt Norge med storm, og har passert halvannen million brukere etter bare ett år. Nå bruker banken suksessen til å kapre nye markeder, og først ut var betaling til foreninger og lag.

- Vi har passert 13.000 kunder på utrolig kort tid. Verdien ligger i den posisjonen vi har tatt på vennebetalinger, og det er ikke tvil om at dette er noe foreninger og lag vil ha, sier Kjerstin R Braathen, konserndirektør for bedriftsmarkedet i DNB.

Tjenesten ble utvidet fra ren vennebetaling i mars, og allerede 17. mai hadde de over 4.000 kunder i segmentet, og var på størrelse med konkurrenten Mcash.

Mange av kundene er idrettslag, korps og trossamfunn.

- Flere kirker har økt kollekten betydelig. Folk vil gjerne gi penger, men mange går rundt uten cash, sier Braathen.

Stor kundevekst

Vennebetalingen er gratis, og koster DNB penger separat sett. Men den gir DNB et springbrett for nye tjenester, ved at de kan tilby kundene den største kundemassen av de tre aktørene på markedet. Mcash fra Sparebank 1 og MobilePay fra Danske Bank har betydelig færre kunder.

- Vennebetaling er en liten del av universet vi kaller Vipps. Det er en akkumulator, det er her du bygger kundemasse for andre arenaer, sier direktør for personmarkedet, sa Trond Bentestuen nylig.

Mens Vipps er gratis mellom privatpersoner tar DNB mellom 1,5 og 2,5 prosent av betalingen når en bedrift eller forening krever inn penger. Dessuten opplever banken at tjenesten gir dem flere kunder. For mens privatpersoner ikke trenger konto i DNB, er dette et krav for bedrifter og foreninger.

- Vi har fått 20–30 prosent flere nye bedriftskunder i april og mai i forhold til fjoråret på grunn av Vipps, sier Braathen.

- Kraftig posisjon

Braathen tror mange av disse kundene også vil bruke DNB til andre tjenester.

- Det er ikke formålstjenlig å spre seg på flere hvis du er en liten aktør, sier hun.

Analytiker Bengt Kirkøen i Swedbank tror få privatkunder vil bytte bank selv om de tar i bruk Vipps, men at det kan få mer effekt i markedet for små og mellomstore bedrifter.

- De har tatt en ganske kraftig posisjon på vennebetaling som de vil bruke for det det er verd på andre områder der de kan tjene penger. Det vil styrke DNBs posisjon, men det er for tidlig å si hvor viktig det blir, sier han.

Telefonsalg

DNB har arrangert ringekvelder med egne ansatte for å få flere lag og foreninger til å bruke Vipps, og salgsprosenten har vært et stykke over det vanlige for telefonsalg.

- Vi får tilslag på opp mot 40 prosent. Det er høye tall, sier Trond Prestø, divisjonsdirektør i DNBs kontaktsenter

De har ringt egne kunder, men opplever at stadig flere nye kunder ringer dem.

- De som ikke har Vipps får trykk fra folk som skal kjøpe vafler og vil betale med Vipps, sier han.

Han er overbevist om at veksten utenfor egen kundegruppe vil øke fremover.

Utvider

Både DNB og deres to største konkurrenter har tatt utgangspunkt i vennebetaling, og bygger nye tjenester på toppen av denne. Men alle tre har lansert nye tjenester, og varsler at det vil komme flere tjenester knyttet til Vipps fremover. Blant annet vil løsningen tilpasses større bedrifter, med mer kompliserte behov for dokumentasjon av betalinger, samt at Vipps skal bygges inn i apper for offentlig transport og taxi.

En løsning for netthandel er også varslet, og DNBs uttalte mål er å få antall klikk for betaling ned fra 24 i snitt nå, til bare fire. Dette kan gi færre avbrutte kjøp, og DNB tror derfor at mange nettbutikker vil slå til hvis de klarer å gjøre det så enkelt.

 

Vil kun ha mobilpenger

Studentene ved BI i Nydalen har satt seg som mål å kutte ut kontanter og kortterminaler, og har inngått en toårig eksklusiv avtale om å bruke mobilbetalingsløsningen Mcash fra Sparebank 1.

- Målet er at alle betalinger skal gå via Mcash innen 2017, sier Andreas Næss i Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI i Oslo, til DN.

Dyre betalingsterminaler

Næss forteller at betaling ofte har vært en utfordring for deres rundt 70 utvalg og foreninger. Betalingsterminalene er dyre, det er tidkrevende å sitte på stand for å kreve inn penger, og mobilløsningene gir dem mer kontroll. Dessuten blir salget i studentbaren enklere.

- Du forhåndsbestiller, og når du kommer i baren viser du hva som er bestilt og får det med en gang. Både kunden og bartenderen sparer masse tid, sier han. Han sier de valgte Mcash fremfor konkurrentene Vipps og Mobilepay fordi den er godt tilpasset foreninger. Blant annet har de hatt mulighet til å legge inn at betjeningen kan avvise en betaling i baren – i tilfelle noen ikke bør få mer alkohol – mens konsertbilletter betales med en gang.

- Skal bort

Fra før har kantinen på BI tatt i bruk Mcash, og målet er at også bokhandelen og alle andre som driver salg på området skal ta imot mobilbetaling.

- Vi må jobbe litt før vi kan kvitte oss helt med betalingsterminalene, men de skal bort på sikt, for de dyre og tidkrevende å bruke, sier han.

Utfordringene er blant annet utenlandske studenter uten norsk mobil, og at de ikke ønsker å ekskludere folk uten smarttelefon.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.