I et brev sendt til Bik Bok fra Helsedirektoratet står det at «Helsedirektoratet er av den oppfatning at Bik Bok med disse videoene bruker alkoholholdig drikk i markedsføringen av Bik Bok og at dette i seg selv er å regne som ulovlig reklame, jf. § 9-2».

Videoene det er snakk om er publisert på kleskjedens offisielle Snapchat-konto. Det var en privat følger av kontoen som klaget inn Bik Bok til Helsedirektoratet og la ved en rekke bilder. Det viser nærbilder av en musserende vin og jenter med fylte glass.

– Snapchat-innleggene ble lagt ut av en ekstern samarbeidspartner, under en såkalt overtagelse av Bik Boks offisielle Snapchat-kanal den 30. april 2016. Det var i forbindelse med feiringen av «Vappu» i Finland, sier markedssjef i Bik Bok, Emma Hedman.

Markedssjef i BikBok, Emma Hedman.
Markedssjef i BikBok, Emma Hedman.

Hedman opplyser at de ikke er blitt sponset av alkoholaktøren for å legge ut de gitte videoene på Snapchat. Bik Bok har brukt Snapchat siden januar 2015 og Hedman sier at de i mangel på erfaring med kanalen, ikke forutså at dette kunne skje.

Hilde Skyvulstad er avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.
Hilde Skyvulstad er avdelingsdirektør i Helsedirektoratet.
Beklager bildene

– Bik Bok stiller seg ikke bak innholdet, og er imot alle former for lovbrudd. Det inntrufne skyldes kort og godt dårlig oppfølging og kontroll fra vår side, sier hun og legger til:

– Vi ser nå på våre rutiner og gjør nødvendige tiltak for å forhindre at slike ting skal kunne skje. Dette var ikke utført med noen form for intensjon og vi beklager, sier hun.

I Norge er all form for reklame for alkoholholdig drikk forbudt. Helsedirektoratet opplever at mange ikke er bevisst på hva som er lov og ikke lov, spesielt i nye sosiale medier-kanaler.

– Vi ser at ulovlig alkoholreklame er blitt et økende problem som følge av sosiale medier. Vi prøver å være mer konkrete, for vi skjønner at folk kan synes at det er vanskelig å tolke loven. Det er en del markedsføring som er i grenseland, sier avdelingsdirektør i Helsedirektoratet Hilde Skyvulstad.

Helsedirektoratet får ofte tips fra private aktører om brudd på alkoholloven, som de videre tar en vurdering på om de skal forfølge. Det avhenger av hvor alvorlig de mener lovbruddet er.

Jobber med alkoholbransjen

– Vurderingen går på hvor stor gjennomslagskraft det har, hvor mange det når ut til, hva reklamens formål er osv., sier Hilde Skyvulstad.

De har også egne systematiske undersøkelser av bransjer. Spesielt har de jobbet mye med aktørene i alkoholbransjen, der de har hatt flere samarbeidsmøter om reklameforbudet og informert om hva som er lov og ikke. Utelivsbransjen har flere ganger fått refs for ulovlig alkoholreklame på sosiale medier. Kjente bloggere har også vært i Helsedirektoratets søkelys. Bloggeren Caroline Berg Eriksen ble gransket av Helsedirektoratet for sin omtale av et likørmerke for to år siden.

– Når det gjelder blogger kan disse i likhet med redaksjoner, omtale eller anbefale alkohol, under forutsetning av at det er personlige ytringer og ikke reklame. De kan ikke ha fått betalt fra en alkoholaktør for omtalen, sier Skyvulstad.

Den overordnede regelen er at dersom du har noe å selge – så ikke bruk alkohol i markedsføringen. Det gjelder både om du jobber med å selge alkohol eller andre ting. Dersom Helsedirektoratet mener en aktør har brutt alkoholloven, sender de ut et brev der de ber om en uttalelse. I de aller fleste tilfeller gir aktørene en beklagelse og fjerner det gjeldende bildet. Dersom reklamen ikke trekkes, kan det fattes vedtak om retting og eventuelt ilegges en tvangsmulkt. Det skjer svært sjeldent.

Åpner for lovendring

– Men på Snapchat forsvinner bildet etter maks 10 sekunder. Er det i realiteten ingen konsekvenser for å reklamere for alkohol der?

– Vi har mulighet til å ilegge tvangsmulkt ved gjentatte brudd på loven, så selv om hvert enkelt bilde forsvinner, kan det likevel få konsekvenser om man gjør det flere ganger, sier Skyvulstad.

– Er det for lett å bryte loven på dette punktet?

– Det kan være hensiktsmessig å endre loven, slik at vi kan gi et gebyr ved slike overtramp. Dette er til vurdering og jeg tenker det kunne vært hensiktsmessig med tanke på nye sosiale medier. Det ville gjort disse sakene lettere å saksbehandle, legger Skyvulstad til.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.