Sommermåneden juli er tradisjonelt en rolig måned for tv-kanalene, og det er derfor kanskje overraskende at det er MTG - med kanalene TV 3, Viasat og TV 6 som øker mest i målgruppen personer fra 12 år og oppover, sammenlignet med fjoråret.

Markedsandelen til MTGs reklamekanaler går frem 1,3 prosentpoeng i målgruppen personer fra 12 år og oppover i Norge.

Pressesjef i MTG, Line Vee Hanum, sier at fotball har drevet frem MTG-suksessen i juli.

– Det er veldig mye på grunn av Rosenborg sine kamper i Champions League-kvalifiseringen. Kampen mot Apoel hadde 204.000 seere i snitt, og 288.000 seere på det meste. Det er den nest beste dagen så langt i år, kun slått av Champions League-finalen, sier Hanum.

Hun sier også at TV 3 har hatt gode seertall på filmer.

- Igår var Jason Bourne en av de store hitene, for eksempel, sier hun.

TV 2 øker, Discovery faller

I den kommersielle målgruppen nordmenn mellom 20 og 49 år øker TV 2 med 1,2 prosentpoeng, mens NRK i samme målgruppe økte med 1,8 prosentpoeng.

- Det er positivt å se at vi øker for andre måned på rad. Allsang på grensen leverer en knallsterk sesong og har vært TV 2s mest sette program flere uker i sommer. I tillegg har God sommer Norge gitt oss tall på høyde med fjorårssesongen. De seertallene TV 2 har hatt i sommer lover godt inn mot høsten, sier direktør for kanal og program i TV 2, Trond Håndlykken Kvernstrøm i en pressemelding.

Discovery opplever en tilbakegang i juli. I den kommersielle målgruppen er tilbakegangen på hele 3,3 prosentpoeng, mens den i målgruppen for personer over 12 år går tilbake 1,5 prosentpoeng.

Klare for OL

TV 2 ga nylig ut sendeskjemaet for OL, som starter førstkommende helg. Totalt skal kanalen sende 3300 timer fra mesterskapet i Rio de Janeiro, derav 800 timer på TV 2 og TV 2 Sportskanalen.

TV 2 tapetserer dermed hovedkanalen med sport i ukene som kommer.

- Det er hyggelig med enda en måned med vekst for TV 2-familien. Semifinalene i EM betyr selvsagt en del og i tillegg startet Tour de France med svært høye tall. Nå gleder hele huset seg til at OL blåser i gang denne uka, kommenterer Nyhets – og sportsredaktør Jan Ove Årsæther i TV 2 i samme pressemelding.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.