Såkalte adblock-tjenester hindrer visningen av nettannonser og fører til store tap for selskaper som selger annonser.

I et blogginnlegg skriver Facebook at de framover kommer til å bruke ny teknologi for å omgå reklameblokkeringer. Dermed blir brukere med adblock-programvare likevel nødt til å se reklame når de besøker det sosiale nettverket.

– Noen adblock-selskaper tar imot penger for å vise reklamer de tidligere blokkerte – en praksis som i beste fall er forvirrende for folk, og som reduserer finansieringen til journalistikk og andre gratistjenester som vi bruker på nettet, heter det i innlegget, som er ført i pennen av visedirektør for Facebooks reklame- og forretningsplattform Andrew Bosworth.

I første omgang gjelder det nye reklameregimet på Facebook for PC-brukere. Facebook-appen er allerede immun mot reklameblokkering, mens mobilbrukere som besøker Facebook gjennom nettleseren fortsatt kan bruke adblock. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: – Ja, vi er hatet dnPlus (DN+)


Overvåkningsøkonomien dnPlus  (DN+)

En adblock-blocker er neppe løsningen dnPlus  (DN+)